Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ser det ut som en myndighet? Se efter vem som står bakom webbsidan och kontrollera att det finns kontaktuppgifter. Bild: Henrik Montgomery/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bluffsidor på nätet väcker ilska

Skamlistan toppas av Svensk Fordonsgaranti. Men det som ökar mest på listan är företag som ser ut att vara myndigheter och tar betalt för tjänster som är gratis.

Tidningen Råd & Rön listar årligen de företag som flest konsumenter har klagat på hos Konsumentverket.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Svensk Fordonsgaranti skickar brev till bilägare. De uppmanas att förlänga bilens fabriksgaranti, men enligt Konsumentverket har deras erbjudande inget med denna garanti att göra. Många konsumenter har trott att de måste betala. Företaget var 2017 det mest anmälda. Myndigheten har stämt företaget och personen bakom detta.

Som nummer två på listan kommer Accord Alliance som ligger bakom sajter som Kyrkskatt.se, Kyrkskatten.se. Skattamindre.se och Mindreskatt.se. Dessa hjälper konsumenter att gå ur Svenska kyrkan mot en avgift, vilket är gratis. Att ta betalt för något som egentligen är gratis är inte olagligt. Företaget säger till tidningen att det framgår att det är gratis.

– De vilseleder konsumenten, hela idén är att konsumenten ska tro att den har att göra med en myndighet och att tjänsterna kostar pengar, säger Carolina Andersson till Råd & Rön.

Hon är processråd på Konsumentombudsmannen, KO, och försvarar konsumenternas intressen mot företag i domstol. Där har det i två fall slagits fast att sajterna bara finns till för att luras. KO har fått rätt både mot Konsumentenheten.se, där personen bakom har stoppats, och Trafikenheten.se, som stoppades och har försvunnit. Den senare är nummer fem på värstinglistan.

Nummer tre är U Security som anklagas för att ringa kunder och påstå att de är från ett annat företag. Företaget svarar till Råd & Rön att de utbildat sina säljare och att anmälningarna gått ner, vilket stämmer.

Nummer fyra på listan är Trafikenheten.se som konsumenter har misstagit för Transportstyrelsen. GP skrev om Östen Tegebäck som beställde registreringsskylt från fel sajt och ville varna andra för att göra samma misstag.

Därefter kommer Motorgaranti, Viagogo och Vitality Club. Listan utgår både från antal anmälningar under 2017 och att myndighetens jurister har öppnat ett tillsynsärende. Ärendet mot Motorgaranti är avslutat.

Så undviker du bluffmyndigheterna

• Om du vill till en myndighets webbsida, försäkra dig om att det inte är en annons, som kan hamna överst i sökresultatet på Google utifrån vissa sökord.

• Väl inne på sidan: är det en myndighet eller en webbsida som vill sälja tjänster?

• Se efter vem som står bakom webbsidan och kontrollera att det finns kontaktuppgifter.

• Att få hjälp som konsument är gratis via kommunens konsumentvägledare och Hallå konsument.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.