Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Besvikna kunder anmäler lotteri

För 500 kronor i månaden har konsumenter tecknat abonnemang av lotter. En kvinna i Malmö tackade ja till en värdecheck när hon försökte säga upp lotterna och blev fast igen.

Konsumentverket har fått in 25 anmälningar och på fem månader har Allmänna reklamationsnämnden fått in 16 mot det nygamla lotteribolaget Garantilotto som verkat under andra namn.
Garantilotto med säte på Curaçao i Västindien säljer lotteriabonnemang främst via telefon. Men för vissa kunder slutar samtalet inte som de tänkt sig.
Merparten av anmälningarna till Konsumentverket handlar om kunder som velat ångra sitt köp men som fått till svar att det är för sent. De andra känner sig lurade av telefonförsäljarens löften om presentkort och värdebevis på en produkt, men som i själva verket visade sig bara vara en rabatt.

Sedan den 30 september har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått in 16 anmälningar av kunder som tycker att de blivit utsatta för en bluff. ARN har fattat beslut i nio av fallen. Samtliga fall handlar om att kunderna velat ångra sina köp. Så sent som förra veckan anmälde den senaste konsumenten ett fall om Garantilotto till nämnden.
Ett av fallen som ARN fattat beslut om handlar om en kvinna i Malmö. Hon blev uppringd av en säljare i slutet av augusti och köpte ett abonnemang av Garantilotto för 499 kronor samt 29 kronor i fakturaavgift per månad, utan bindningstid men med fyra månaders uppsägningstid.

Men i början av september ångrade hon sig och kontaktade bolaget. Säljaren bad henne då att kontakta kampanjavdelningen. Det gjorde hon och där fick hon veta att hon bland 2 000 personer blivit utvald att få en värdecheck från ett företag som säljer upplevelser till ett värde av 2 200 kronor.
Hon tackade ja till värdechecken och trodde att hon samtidigt sagt upp abonnemanget. Men det hade hon inte. Kvinnan vände sig till ARN för att få hjälp att komma ur abonnemanget och samtidigt få tillbaka 528 kronor som hon redan betalat.
Garantilotto säger enligt ARN:s beslutshandlingar nej till hennes krav. Bolaget ger samma bild av händelseförloppet, med skillnaden att kvinnan under samtalet med kampanjavdelningen valde att behålla tjänsten.

ARN skriver i sitt beslut att det är "ostridit i ärendet" att kvinnan kontaktat Garantilotto och ångrat köpet inom fristen för ångerrätten. Företaget har inte kunnat bevisa att hon samtidigt som hon tog emot värdechecken också tackade ja till att fortsätta med abonnemanget.
Kvinnan ska därmed få tillbaka sina pengar och slippa resterande betalningskrav som gäller abonnemanget.
Kvinnan i Malmö och en man från en ort i Norrbotten är de enda som fått rätt i de nio fall som ARN hittills hunnit behandla. Tre ärenden skrevs av eftersom anmälarna inte kom in med uppgifter som ARN krävde.

I fyra fall har Garantilotto fått rätt eftersom kunden ångrat sig för sent, bolaget har en frist på 14 dagar. Och lagen om distansavtal gäller inte lotteritjänster. Det finns alltså ingen laglig rätt för konsumenter att ångra abonnemangsköp av lotterier.
- Vi rekommenderar de fåtal missnöjda kunder att kontakta ARN då vi alltid självklart följer deras rekommendationer. Vi har fått 95 procent dömt till vår fördel utav samtliga ARN anmälningar, säger Oscar, som inte vill uppge sitt efternamn, kommunikationsansvarig på Nordiska Group som Garantilotto ingår i.
Garantilotto saknar tillstånd i Sverige och det innebär att lotteriet står utan tillsyn från svenska myndigheter. Ingen granskar att dragningar sker på rätt sätt och att vinster betalas ut. Telefonförsäljningen sker, som Lotteriinspektionen uppfattat det, från Spanien och personerna bakom företaget har skrivit sig utomlands. Därför har inspektionen inte polisanmält konceptet Garantilotto.
Lotteriinspektionen uppmanar konsumenter att vara på sin vakt mot lotterier som saknar tillstånd. Som konsument saknar man trygghet att komma till rätta med eventuella problem man kan få av lotteriet.

GP har tidigare skrivit att Garantilotto fällts av branschorganet DM-nämnden för att ha ringt säljsamtal till konsumenter med Nix-spärrade telefonnummer. Personerna bakom Garantilotto har tidigare drivit liknande verksamhet under namnen Europaspelet, Garantispelet och Superspelet.

Fakta: Gör så här

  • Om du inte vill vara kund hos Garantilotto kontakta bolaget så fort som möjligt och meddela att du inte är intresserad av deras dragningar och erbjudande.
  • Företaget har 14 dagars ångerrätt. Spara mejl du skickar och bekräftelsemejl.
  • Om du inte kan komma överens med företaget kan du få tvisten prövad hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Källa: Konsumentverket

Mest läst