Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Det är inte ovanligt att dejtingsidor anmäls till ARN. I dessa fall på grund av ofrivilliga abonnemangsförlängningar. Bild: Leo Sellén / TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    ARN kräver tydligare villkor hos Match.com och Be2

    Allmänna reklamationsnämnden har fällt dejtingsidorna Match.com och Be2. Båda anmäldes av personer som fått sina medlemskap förlängda per automatik mot sin vilja.

    Att hitta kärleken via nätet har gått från att vara lite pinsamt till något alldeles vardagligt. Det visar inte minst den rika flora av dejtingsidor och -appar som man kan registrera sig på.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    LÄS OCKSÅ: Dina vänner fixar kärleken via app

    LÄS OCKSÅ: GP:s artiklar om Tinder

    Den som av någon orsak vill lämna den digitala kärleksjakten tycks dock löpa stor risk att stöta på patrull.

    Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har avgjort två nästan identiska ärenden gällande dejtingsidorna Match.com och Be2. I båda fallen hade konsumenterna, en man och en kvinna, skrivit upp sig på en månadsprenumeration. Ingen av dem hade lust att fortsätta när månaden var slut, men fick automatiskt ytterligare medlemsavgifter dragna från sina respektive kontokort.

    LÄS OCKSÅ: Ny dejtingsajt – för odlingsintresserade

    Mannen och kvinnan sa upp sina medlemskap och bad sajterna om pengarna tillbaka, men fick båda höra att de var för sent ute.

    Kräver utförlig information

    Enligt Match.com och Be2 framgår det tydligt i deras villkor att prenumerationen fortsätter per automatik. "Informationen fanns strax under köpknappen", skriver exempelvis Be2 till ARN, medan Match.com pekar på sina användarvillkor, hemsidan och köpbekräftelsen som kunden får.

    Trots det ger ARN såväl mannen som kvinnan rätt. Enligt lagen om distansavtal, som träder in här, måste konsumenten nämligen bli mycket utförligt informerad om ångerrätten. Annars börjar inte tidsfristen ticka och kunden kan således inte vara "för sent ute". Och enligt ARN har dejtingsidorna inte kunnat bevisa att konsumenterna verkligen fått denna utförliga information.

    Match.com har följt ARN:s beslut och återbetalat mannen. När det gäller Be2 utgår myndigheten från att de gjort detsamma, eftersom de inte hört något från kvinnan som anmälde.

    Fakta: Lagen om distansavtal

    Ångerfristen börjar inte löpa förrän konsumenten informerats om:

    • Att och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt

    • Övriga villkor för ångerrätten

    • Hur ångerrätten utövas

    • Att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.