ARN avgjorde tv-tvist

ANNONS
|

Det var förra sommaren som ett 20-tal kunder via nätet kom i kontakt med det svenska företaget LST Nordic Electronics som lockade med stora tv-skärmar av kända märken från europeiska leverantörer.

Priserna för apparaterna låg mellan 15 000 och drygt 20 000 kronor. Ett av de levererande företagen var franska Mondial Discount, och till en början gick allt som planerat, men på höstkanten slutade företaget att skicka de beställda och betalda varorna.

Kunderna avbeställde då köpet och förväntade sig att få pengarna tillbaka från Nordic Electronics, som dock sade nej till kraven. Företagets ledning förklarade att avtalet var en uppgörelse mellan det säljande företaget och kunderna. LST var bara förmedlare och erbjöd att betala tillbaka sin förmedlingsavgift som var fem procent av köpesumman.

ANNONS

Fem av kunderna från olika håll i Sverige vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden för att få den knepiga juridiska nöten knäckt.

Nämnden fann att varken konsumentköpslagen eller konsumenttjänstlagen var direkt tillämplig på ärendena. Men samtidigt ansåg ARN att kunderna hade anledning tro att LST inte skulle vidarebefordra pengarna förrän leveranserna vara klara. LST hade inte heller heller informerat kunderna om att de på egen hand skulle behöva ta kontakt med säljföretaget för att bevaka sin rätt.

Mot denna bakgrund ansåg ARN att LST brustit så mycket i sitt agerande att kunderna var berättigade att få tillbaka sina pengar från LST. Ordförande i ARN var dock av en avvikande mening. Han ansåg att nämndens beslut gick längre än vad som följer av allmänna skadeståndsrättsliga principer.

ANNONS