Anders motor havererade

ANNONS
|

Johansson köpte båten i oktober 2005. Knappt sex månader senare havererade motorn. På ett varv konstaterades att motorn måste bytas. Ägaren hörde av sig till Knape för att reklamera felet som inträffat inom sex månader och därmed enligt konsumentköpslagen anses ha funnits vid leveranstillfället.

- Jag ville att Knape skulle hjälpa mig att diskutera med tillverkaren Yanmar, så att detta skulle ses som ett fabrikationsfel. Men istället fick jag med vändande post ett brev från advokatbyrån att Knape marin inte hade något ansvar alls för det inträffade, säger Anders Johansson.

Han berättar att han senare fick beskedet att företaget inte skulle avhjälpa felet. På egen hand gick Johansson vidare till tillverkaren och lyckades utverka ett bra pris på en ny motor.

ANNONS

När Johansson hörde av sig till Knape för att få ersättning för sina kostnader, 132 126 kronor, blev det stopp. Allmänna reklamationsnämnden ansåg att Knape skulle betala 10 000 kronor till Johansson.

- Man kan inte föregå händelserna genom att utföra reparationen innan vare sig försäkringsbolag eller motpart blivit tillfrågade. Men han reparerade båten och skickade fakturan till oss. Så går det inte till, säger Bo Knape.

Anders Johansson har begärt att ARN ska ompröva ärendet.

ANNONS