Kvinnan hade en lång lista på klagomål och ville ha ersättning av resebolaget.
Kvinnan hade en lång lista på klagomål och ville ha ersättning av resebolaget. Bild: Eddie Richard/Mostphotos

Allt var fel på resan – ARN kräver bevis

I stort sett allt var fel på hotellet, enligt kvinnan. Hon ville därför tillbaka hela sin resekostnad. Men Allmänna reklamationsnämnden höll inte med.

ANNONS
|

Kvinnan hade bokat en tvåveckors paketresa med all inclusive hos Ving till Gran Canaria. På plats blev det inte som hon tänkt och kvinnan har begärt att få tillbaka hela sällskapets resekostnad på 56 980 kronor.

I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, skriver hon bland annat att rummet hade en oacceptabel värme, eftersom det var utan luftkonditionering. Poolerna hade "en vit sörja" som gjorde dem oanvändbara. Det fanns kackerlackor på rummet och i matsalen. Hotellpersonalen sprayade, men rummet blev obrukbart i två timmar.

Gammal mat

Kvinnan lämnade flera klagomål:

• Maten var enformig, ofta gammal och såg återanvänd ut.

• Dålig städning.

ANNONS

• Ett kylskåp läckte vatten och all mat blev förstörd.

• Duschavrinningen var dålig.

• Personal var otrevlig och förminskade klagomålen.

• En ur personalen var hotfull och ingen pratade engelska eller svenska.

• I vuxenavdelningen släpptes barn in.

• Hiss till lobby och matsal var trasig en hel dag.

Resebolaget erbjöd viss ersättning

Ving motsätter sig kravet och skriver bland annat att kvinnan medvetet bokat rum utan luftkonditionering, och därmed fått lägre pris. Hon erbjöds att uppgradera mot kostnad, men tackade nej. Fläkt ställdes in på rummet.

Sprayen mot de tre kackerlackor som hittades i rummet är godkänd för inomhusbruk. I matsalen hittades inga insekter, men den åtgärdades ändå.

Personalen avhjälpte klagomålen genom att ordna kylskåpet, extrastäda och undersöka poolerna vid varje klagomål.

LÄS MER: Missnöjda semesterfirare anmälde TUI till ARN

"Poolerna rengörs varje morgon och det tas prover flera gånger om dagen vilka visade normala resultat", skriver Ving.

Ving erbjöd 1 500 kronor för kylskåpet och tillgång till pool på annat hotell, men kvinnan tackade nej. Klagomål om hiss och om barn på vuxenavdelning har inte inkommit på plats.

Inga bevis, enligt ARN

ARN konstaterar att kvinnan inte har kunnat bevisa att boendet varit för varmt och inte heller att poolerna varit obrukbara. Insekter och dålig städning har hotellet löst och inga bevis finns för kvarstående brister. Det finns inga bevis kring brister i maten eller att personal har varit otrevlig.

ANNONS

Eftersom hon inte påtalat problemet med barn i vuxenområde eller att en hiss inte fungerat kan hon inte ställa krav mot företaget i de frågorna, skriver nämnden i sitt beslut och avslår hela kravet.

LÄS MER:Så vässar du argumenten för att vinna mot företagen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS