Julbordet har en historia att berätta

ANNONS
|

Premiär! Klassiskt julbord. Flera vegetariska alternativ. Härliga julbord. Jul vid havet. Julbord med show. Skynda att boka. Kom till oss!

Tidningarnas sidor flödar över med alla tänkbara alternativ. Och det signaleras att det gäller att vara ute i god tid för att få ta del av alla dessa fantastiska erbjudanden. Kanske går du redan och väntar – eller tillhör du dem som har tröttnat på julbordets köttbullar, sillar och godsaker innan du ens börjat? Kanske du till och med ser på julbordet som en självklar rättighet. Oavsett vilket kan julbordet bli en del av företagets storytelling, en ”snackis” som bidrar till synen på organisationens varumärke.

ANNONS

Julbord framkallar inte alltid det allra bästa hos oss människor. Speciellt när vi blir bjudna på det. Vi går all-in och fokuserar på dyrgriparna i julbordssamlingen, lax i alla dess former, skaldjur och kallskuret. Vi försöker maximera värdet av julbordsätandet. Potatis, bröd och korv är inte i fokus. Vi stoppar i oss för kung och fosterland och fyller ut eventuella mellanrum i magsäcken med snaps, öl och julmust. Gratis är gott brukar det heta. Sen finns det förstås även de mer måttfulla livsnjutarna som går in för en bra upplevelse och som äter av allt de brukar och tycker om.

Vad fyller då julborden för funktion? Traditionen med julbord är gammal och sägs härstamma från vikingarnas midvinterblot, även om vi i dag har lagt till nya rätter med tanke på vår tids råvaror och kosthållning. Vårt smörgåsbord med sina köttbullar blev under 1970-talet en del av julmaten tillsammans med gröt, dopp i grytan och allehanda delar av grisen. Det var även då som julbordet kom att bli något man bjöd sina anställda på, som ett sätt att visa sin uppskattning för deras arbetsinsatser. Julbordet och vad det symboliserar i form av helhetsupplevelse är med andra ord ett sätt att visa hur mycket du värdesätter dina medarbetare eller kontakter. Det visar också på hur pass bra eller dåligt det går. Valet av julbord och var du kommer att avnjuta det, till exempel i korridoren på jobbet med köttbullar uppvärmda i mikron, blir en spegling av organisationens varumärke och syn på medarbetarna. Vilken historia vill din organisation berätta?

ANNONS
ANNONS