Ikeas hån mot lyxmärket

Det franska lyxmärkets nya väska har de senaste dagarna fått stor uppmärksamhet. Anledningen: Den är misstänkt lik Ikeas klassiska blåa kasse, men är betydligt dyrare. Nu hånar möbeljätten franska Balenciaga på sociala medier.

ANNONS
|

Lyxvarumärket Balenciaga lanserade nyligen sin nya shoppingväska Arena Extra-Large Shopping Tote - med prislappen 20 000 kronor. Men det var något många reagerade på. Det franska lyxmärkets nya väska är nämligen misstänkt lik möbeljätten Ikeas ikoniska blåa bärkasse.

Nu hånar möbeljätten, med glimten i ögat, Balenciaga på sina sociala medier och skriver: "Vårens it-väska är här! Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden. Hos oss blir det dock 19995 kr billigare."

Började tillverkas på 1980-talet

Den populära bärkassen säljs i över 65 miljoner exemplar varje år, världen runt, och har funnits sedan 1980-talet. Ikea-kassen ska ha varit Ingvar Kamprads egen idé, så att besökare kunde bära på sina varor oavsett vart i varuhuset de gick. Kassarna var till en början gula, men i slutet av 90-talet introducerades de blåa som man dessutom kunde köpa med sig hem.

ANNONS

"Vi är väldigt smickrade"

Ikea har kommenterat liknelsen och säger:

– Vi är väldigtsmickrade över att Balenciagas påsväska påminner om Ikeas ikoniska hållbara påse för fem kronor. Inget slår mångsidigheten i en stor blå väska!, sägeren talesperson för Ikea i amerikanska tidningenToday.

ANNONS