Till vardags arbetar Charlotte Centergran som fordon- och transportlärare på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka. Men nu börjar sommarlovet och då blir det i stället full fart med hästarna hemma på gården i Fjärås.
Till vardags arbetar Charlotte Centergran som fordon- och transportlärare på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka. Men nu börjar sommarlovet och då blir det i stället full fart med hästarna hemma på gården i Fjärås. Bild: Tommy Holl

I sommar väntar rena hästjobbet för transportläraren Charlotte

Fordon- och transportläraren Charlotte Centergran har just skickat ut Elof Lindälvs gymnasiums studenter i arbetslivet. Nu ska hon ägna sommaren åt helt andra hästkrafter.

ANNONS
|

För tre år sedan gick en dröm i uppfyllelse för Charlotte, eller Lotta som de flesta kallar henne.

Då köpte hon en gård i Fjärås tillsammans med dottern Sara, hennes man Marcus och deras lilla Felicia, som då bara var några månader gammal. På gården har de också sina tre hästar och runt midsommar väntas ett efterlängtat föl, som förhoppningsvis är en blivande tävlingshäst, det är ambitionen i alla fall.

Har alltid gillat hästar

Sedan barnsben har hästar varit en central del i Lottas liv, hon föddes i Lexby, växte upp i Sävedalen, men flyttade hemifrån när hon fick jobb i ett stall i Kållered, där hon fick kost och logi för att jobba med hästarna. I den vevan köpte hon också sin första egna häst. Från början var det hoppning som gällde, men sedan många år tävlar Lotta i dressyr och rider numera nationella Grand Prix-tävlingar.

ANNONS

– Jag fick en sparbössa av min mormor när jag var liten, en plaststövel som jag hade skakat och besviket konstaterat att den var tom. När mormor frågade vad jag skulle ha pengar till hade jag svarat att jag ville köpa en häst, det är ett intresse som har funnits med mig så länge jag kan minnas, säger Lotta.

Förutom lärarjobbet kretsar det mesta i Charlottes liv kring familjen, gården och hästarna.
Förutom lärarjobbet kretsar det mesta i Charlottes liv kring familjen, gården och hästarna. Bild: Tommy Holl

Nästan all ledig tid ägnar hon åt familjen, gården och hästarna. Hon jobbar också på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka, där hon även är förarprövare, hon har träffat sina elever under hela våren, trots rådande omständigheter.

– De måste ha sina körkort, vi fick specialtillstånd att hålla i körlektionerna, den övriga undervisningen har vi haft på distans, berättar hon.

Fler och fler tjejer

Intresset för fordonsutbildningen har ökat bland tjejer, som utgör drygt 40 procent av skolans elever i årskurs två. Till kommande läsår kan den siffran stiga ytterligare så att de för första gången blir hälften killar, hälften tjejer i Kungsbacka.

– Det är en väldigt tydlig utveckling vi ser på skolan. Det har exploderat de senaste åren och det är väldigt roligt tycker jag. Jag tror att alla arbetsplatser mår bra av att det är en blandning av både kön och ålder, säger Lotta.

ANNONS
Charlotte ihop med eleven Lisa Ovring.
Charlotte ihop med eleven Lisa Ovring. Bild: Tommy Holl

När hon själv utbildade sig till lastbilschaufför på ett gymnasium i Göteborg var hon ensam tjej, det var hon i stort sett när hon började jobba efter studenten också.

– Det fanns en tjej från Kungsbacka som var inne och körde ibland, annars hade jag uteslutande manliga kollegor. Jag var verkligen som apan på den tiden, alla visste vem jag var. Jag var den första kvinnan någonsin som körde för det åkeriet i Göteborg, berättar Lotta.

Pionjär i sitt yrke

För drygt 15 år sedan sadlade hon om från lastbilsyrket när hon fick chansen att börja jobba som lärare på en skola i Göteborg. Hon läste in pedagogiken parallellt och är i dag alltså även utbildad förarprövare, en av landets första kvinnliga på fordon- och transportutbildningen.

Att intresset för lastbilsyrket har ökat så mycket de senaste åren tror Lotta har att göra med det allmänt ökade behovet av förare på åkerierna.

– I dag behöver de rekrytera från 100 procent av befolkningen, det kommer behövas väldigt många nya förare de kommande tio åren om man tittar på prognosen.

– Att vi har så många tjejer på skolan som utbildar sig nu medför också att killarna redan är vana vid att tjejer kör lastbil när de kommer ut i arbetslivet. Det kommer innebära en stor förändring tror jag, gamla fördomar om att kvinnor inte kan köra lastbil kommer att dö ut och det är väl på tiden, säger hon och ler.

ANNONS
I måndags var det avslutning på läsåret på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka. I sommar väntar en helt annan typ av arbete för läraren Charlotte Centergran.
I måndags var det avslutning på läsåret på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka. I sommar väntar en helt annan typ av arbete för läraren Charlotte Centergran. Bild: Tommy Holl

Ökningen av tjejer på utbildningen beror även på en kombination av stenhård nationell marknadsföring, och att ordet sprider sig snabbt bland unga kvinnor. Ytterligare en faktor kan vara att ingångslönen generellt sett är betydligt högre än flera av de kvinnodominerande yrkena.

– Jag tror att det växer fram en trygghet när kvinnor som faktiskt kör lastbil vittnar om att det inte är några problem, att det är ett yrke som vi klarar av alldeles utmärkt. Tjejer drar fler tjejer och åkerierna anställer gärna kvinnliga chaufförer, de vet att tjejer inte kör sönder bilarna på samma sätt som killar, det visar statistik från försäkringsbolagen, säger Lotta, som nu går på en efterlängtad sommarledighet.

Nu blir det full fart på gården i stället.

Charlotte Centergran

Ålder: 56 år.

Bor: Fjärås.

Familj: dottern Sara, hennes man Marcus och treåriga barnbarnet Felicia.

Yrke: Fordon- och transportlärare.

Intresse: Hästar.

Lyssnar på: Radion står alltid på, Elton John är favoritartisten.

Tittar på: Jag sitter nästan aldrig vid tv, stallet är min avkoppling.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS