Heta material i höstmodet

Hotade naturresurser och giftiga pälsar kan förhoppningsvis snart vara ett minne blott i modevärlden. Dagens mest trenddrivande designers ­satsar i vinter på alternativa material som är snälla mot både människor och vår jord. Två Dagars modeskribent Anna Blom listar de bästa köpen och visar hur du håller dig varm och stilsmart på samma gång.

ANNONS
|

Modevärldens vurm för lurviga ytterplagg de senaste säsongerna fortsätter även i vinter. Men de mest trenddrivande designerna väljer bort äkta päls till fördel för nya, mer moderna material. I bräschen går den brittiska designern Stella McCartney som gjort sig känd för att framgångsrikt ha byggt upp världens första vegetariska lyxmodemärke. Inga fjädrar, skinn eller pälsar syns i hennes kollektioner.

När hon för första gången satte sina lurviga silhuetter på catwalken, på visningarna för höst/vinter 2015, var det ändå med viss tveksamhet hon visade upp sin naturtrogna fuskpäls. ”Modern fuskpäls ser precis ut som äkta päls. Så fort den lämnar ateljén är det omöjligt att se att den inte är äkta”, sa Stella McCartney till The Guardian. Lösningen är en liten etikett på ärmen som deklarerar vad det handlar om: Fur Free Fur.

ANNONS

Att tydligare värderingar präglar lyxmodebranschen just nu står klart. Shoppingsajten YOOX Net-a-porter, ofta ansedd som pionjären online för plagg med hög modegrad, gick tidigare i år ut med att de nu blir helt pälsfria.

De har bland ­annat baserat ­beslutet på en kundundersökning där de intervjuat 25 000 av sina kunder, inklusive ­deras ”E.V.I.P.s”: kunder som shoppar för mer än cirka åtta miljoner kronor per år. Resultatet talar sitt tydliga språk: fler än hälften ville att de skulle sluta sälja päls. Sagt och gjort. Med sina 2,9 miljoner kunder i 180 länder och en omsättning på 1,9 miljarder euro, är det här valet naturligtvis ett beslut som får effekt och inte minst signalerar vart modevindarna blåser.

I augusti i år hade Vogue Paris djurskydd och fuskpäls som tema, supermodellen Gisele Bündchen prydde omslaget iklädd leopardmönstrad klänning och en enorm, lurvig fuskpäls hängd över huvudet. Andra förespråkare av en pälsfri modevision är Calvin Klein, som redan 1994 slutade med äkta päls. Även Hugo Boss och ­Armani väljer bort äkta päls i sina kollektioner. På hemmaplan är exempelvis märkena Hope och Back pälsfria.

För designen Ann-Sofie Back är valet att inte använda vare sig päls eller skinn en självklarhet som genomsyrar designerns livsstil.

ANNONS

– Jag har varit vegetarian till och från de senaste tjugo åren. Efter att ha tvingat mig själv att konfronteras med hur djur behandlas i matindustrin, där inte bara kött utan mjölk, ägg och ost är lika fruktansvärt producerat, har jag valt att bli vegan. Då är det självklart att jag inte heller tycker att man kan göra kläder av djur. Själva miljöaspekten i det hela är en stor bonus, men inget som var avgörande i mitt fall, säger Ann-Sofie Back.

Både päls och skinnproduktion slukar stora mäng­der kemikalier och vatten. Stella McCartney har jämfört miljökostnaderna mellan brasilianskt kalvläder och återvunnen polyester som används i deras syntetiska skinn. Resultatet ­talar sitt tydliga språk: kalvskinnet har 24 gånger så hög negativ miljöpåverkan jämfört med återvunnen polyester.

Men även syntetmaterial är en bov i materialdramat, då de släpper ifrån sig mikroplaster. Länge har fleece ansetts vara värstingen. Nu visar en studie som det svenska forskningsprogrammet Mistra Future Fashion har gjort att det även gäller andra polyesterplagg, som trikå. Ska man sluta köpa plagg i syntetmaterial?

– Det enkla svaret är nej, säger Sandra Roos, forskare på forskningsinstitutet Swerea IVF och Mistra Future Fashion. Hon menar att alternativet till syntetfibrer, som bomull och viskos, inte är ett alternativ ur miljö- kontra prestandasynpunkt.

ANNONS

– Bomullsodlingen ger stora skador på grund av bekämpningsmedel och konstbevattning. Mycket syntet kan ersättas med skogsfibrer. Men vi behöver slitstarka syntetfibrer i till exempel strumpor som viskos inte kan ge oss. Och ullen skulle aldrig räcka. Så vi behöver syntetfibrer, säger Sandra Roos.

Mistra Future Fashion har forskat på hur man kan förhindra att mikroplaster släpps från våra plagg, redan i produktionen. En lösning är att skära ut tyget med ultraljudssvets. En annan att dammsuga plaggen under tillverkningen.

Syntetplagg släpper även mikroplaster när vi tvättar dem. För att minimera detta tipsar Sandra Roos om att fylla tvättmaskinen till max och inte tvätta i långa tvättprogram. Då minskar ­friktionen mellan kläderna och mindre fibrer släpps.

Det svenska modemärket Filippa K har börjat att tänka mer på hur plaggen tvättas, och säljer en tvättpåse som dels skyddar fibrerna så att plaggen kan leva längre, och dels filtrerar bort en stor del av mikrofibrerna som släpps under tvätt. Den är tillverkad av organisationen Stop! Micro Waste som jobbar för att minimera mikroplaster i haven.

– De viktigaste fibrerna att filtrera bort är de syntetiska eftersom de inte bryts ner i naturen, som de naturliga fibrerna gör. Det här är en tillfällig lösning på ett stort problem som hela industrin måste engagera sig i, säger Elin Larsson, hållbarhetschef på Filippa K.

ANNONS

Kanske vore det smartaste att satsa mer på naturliga material som inte behöver tvättas så ofta, som exempelvis ull, med sina naturligt smutsavvisande och vattenavstötande egenskaper.

Höstens hetaste trender på damsidan

Kostymen

Powerkostymen gör comeback! Om det är ett köp du ska satsa på i höst är det en snygg vardagskostym. Tänk markerade axelpartier och byxor med pressveck. Välj mellan en rak ­silhuett ­eller en mer feminin med ­markerad ­midja. Trendpendeln ­svänger generellt åt alltmer tyg och mindre bar hud.

Rutor

Mönstret som tveklöst synts på flest ­catwalkgolv för hösten är olika varianter av rutigt. Låna stilinspiration från Savile Row och klassiskt skrädderi som hos Stella McCartney, där mönstret var ett återkommande tema genom hela ­vinterkollektionen.

Rött

Att världsläget påverkar modets kreatörer råder det ingen tvekan om. Vi har sett mycket loggor och ­slagkraftiga budskap på plaggen, och rött är höstens trendfärg nummer ett i sann revolu­tionär anda. Nyanserna går från ­vinröd till tomatröd och går igen i allt ifrån vip­piga klänningar hos Alexander McQueen och Chloé till en långsmal rock hos ­Emporio Armani och träningsoverall med revärer hos Marc Jacobs.

Jeans, jeans, jeans!

Denim går aldrig ur modet men den här säsongen hamnar blåtyget extra ­mycket i blickfånget. Bär gärna en ”jeans­uniform” från topp till tå. Plocka referenser från USA:s prärievidder och satsa på mörk rådenim eller ljusa ­tvättar – du bestämmer, så länge det är plagg i ­jeanstyg är allt rätt.

Höstens hetaste trender på herrsidan

Slipsen

Jo, att bära slips är alltid klassiskt och snyggt. Men den här säsongen har ­accessoaren gjort comeback på ­catwalken och blivit högsta trend. ­Modellen de jour är smal, rak och ­enfärgad i mörka toner eller med inslag av ett sobert mönster.

Slogan-tröjan

Vårens och sommarens trend med synliga logotyper på t-shirten är fort­farande med oss i höst fast i en mer påklädd och långärmad version. Gärna i stickade material och i starka färger

Orange

Knalliga färger som lutar åt neonhållet har vi sett i modebilden som accent­färger ett bra tag. Men nu har en av dem tagit ett kliv upp på trendtrappan. Orange syns i höst både i enfärgade plagg och för den vågade i topp-till-tå-looker.

Den dubbelknäppa kostymen

På herrsidan är höstens hetaste kostymsilhuett tydligt influerad av ­åttiotalet. Tänk breda axelpartier och en boxig silhuett. Låt en av de två knapparna vara oknäppta (helst den undre), eller bär den helt oknäppt.

ANNONS