Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Vattenträning får ofta en stämpel av att vara något bara för pensionärer och skadade. Men så behöver det inte alls vara. På Body circle-passen på Hagabadet är det fullt ös från start till mål.
Vattenträning får ofta en stämpel av att vara något bara för pensionärer och skadade. Men så behöver det inte alls vara. På Body circle-passen på Hagabadet är det fullt ös från start till mål.

Tuffa tag i vattnet för gammal och ung

Vattengympa är ofta förknippat med äldre människor eller rehabträning. GP åkte till Hagabadet för en uppvisning i att det kan vara precis tvärtom.

 

 

Det 31 grader varma vattnet i den kultförklarade simbassängen Ägget är fylld av människor, flytande träningsredskap och stora mängder förväntan. Det är måndag förmiddag, och snart dags för dagens tredje pass vattengympa. På bassängkanten står en muskulös, bandanaprydd man och gör de sista förberedelserna. Han heter Jan G Kruse, är personlig tränare och en stark förespråkare för vattenträning.
– Den största anledningen till det är egentligen att det är så jäkla kul att träna i vatten, säger Jan. Det finns så mycket man kan göra i vattnet, och om man bara vill kan man göra träningen riktigt, riktigt tuff.

Jan G Kruse leder träningspasset. Bild: Lisa Thanner

Jan G Kruse började med vattengympa i Trollhättan för 25 år sedan – och sedan dess har han varit mån om att utveckla träningsformen.
– Jag började på Älvhögsborg i Trollhättan, där man först körde gympa på land. Därefter flyttade man det ner i vattnet. Jag tänkte att det inte såg så svårt ut och började köra. Men det kändes nästan lite mesigt när man stod där. Jag ville göra det på mitt sätt, med mina rörelser och med min musik. Så jag gick en utbildning och införde därefter mina grejer.

I dag är Jan G Kruse stationerad på Hagabadet i Göteborg, som satsar stort på vattengympa. Jan G Kruse leder själv sju pass i veckan, och totalt kan medlemmarna välja på ett 30-tal olika pass i bassängen varje vecka. Och det står snabbt klart att det är en speciell typ av pass som Jan förespråkar. När klockan slår elva river högtalarna i gång, ut strömmar rockklassikern Jump med Van Halen – och sedan är det fullt ös som gäller.
På Hagabadet har man en rad olika former av vattenträning. Här finns vanlig vattengympa, men också varianten vattenstyrka, där man spetsar till det hela med diverse olika träningsredskap. Dessutom finns vattenstyrka intensiv, som är ett ännu tuffare pass, samt ett pass som heter vattenballerina och är mer danskoreograferat. Men passet vi är här för att testa heter Bodycircle och är Jans egen uppfinning.
– Vi hade kört Bodycircle på land i flera år. Det är stationsträning inomhus, där man växlar mellan olika övningar för att köra igenom hela kroppen. Det har varit väldigt populärt, men jag kände samtidigt att det borde kunna bli ännu bättre om man dessutom gjorde allt i vatten, säger Jan G Kruse, och fortsätter:
– Den stora grejen med att träna i vatten är ju att man befinner sig i ett annat element, som gör saker och ting annorlunda. På land jobbar du med tyngdkraften, men i vattnet är det i stället flytkraften du jobbar med. På land är det jobbigt att lyfta saker, men i vattnet är det jobbigt att trycka ner någonting. För kroppen blir det en ny utmaning. Något som vanligtvis känns på ett sätt känns plötsligt annorlunda.

Gammal och ung, kvinnor och män - alla mår gott av ett vattengympapass. Bild: Lisa Thanner

En annan bra grej med att träna i vatten är den minimerade skaderisken. Få saker är nämligen så skonsamt som att träna i bassäng. Vattnet är trögt och bromsar upp våra rörelser, vilket gör att de snärtiga rörelser som kan skada oss i samband med styrkeövningar på land inte längre är aktuella. Dessutom har vattnet den stora fördelen att det har samma motstånd åt alla håll – vilket är nyttigt för att få en allsidig och funktionell kropp.
– Vattnet hjälper oss att få balans i kroppen, säger Jan G Kruse. Och då pratar vi inte om balans som i att stå på ett ben, utan balans mellan höger och vänster sida, mellan fram och bak, och upp och ner.

Precis som på Bodycircle på land är passet uppbyggt kring stationer.  Vi är 30 personer i bassängen, omsorgsfullt utplacerade på 11 olika stationer. Varje station kretsar kring ett redskap av varierande karaktär. Några av dem är flytande, medan några tyngre pjäser är hämtade inifrån gymmet.
Ett exempel på det är en så kallad Vipr, ett tungt, ihåligt gummirör med handtag som kan användas för olika typer av lyftövningar. 
Att lyfta röret över axlarna på land är jobbigt, att lyfta det när det dessutom är fyllt av vatten är ännu jobbigare. 
Samma sak är det med gummibanden som Jan fäst i handtagen längs med bassängkanten – de att pressa dem framåt tröttar snabbt ut både axlar och skuldror. 
I bassängen finns också en rad renodlade vattenträningsredskap. Skumgummihantlar väger ingenting i luften, men skapar rejält med motstånd när de pressas under ytan.

Bild: Lisa Thanner

Passet är upplagt så att alla kör stenhårt på sin station i en minut, innan Jan klappar i händerna för att signalera att det är dags att byta. 
Stationerna är av varierande slag – på några ligger fokus på styrka medan andra fokuserar på kondition. Gemensamt för alla stationerna är också att man själv kan styra hur jobbigt det är. 
Kort sagt: Ju högre intensitet du håller, desto jobbigare blir det. Det innebär att den fördom som många har om vattengympa – att det bara är rehabiliterings- och pensionärsträning – är helt felaktig. 
För är det något Jan G Kruse gör tydligt är det att den som går in för det kan träna sig riktigt trött på ett vattengympapass.
– Jag anser verkligen inte att det är någon typ av rehab vi gör här, säger han. Vi gör ingen skillnad på om man kör i vatten eller på land. Träningen i vatten är minst lika tuff som den man kör på land. Och med tanke på fördelarna som finns med vattenträning skulle jag säga att alla behöver gå på det här.

Jan G Kruse. Bild: Lisa Thanner

Fördelarna är alltså tydliga – ändå är det svårt att locka unga personer till olika former av vattengympa. När vi är på besök en måndagförmiddag är jag som 29-åring klart yngst i bassängen.
– Det brukar se lite annorlunda ut på kvällar och helger, men man kan ändå fråga sig varför det är så få unga. Mycket beror nog på stämpeln, vattenträning är förknippat med vissa saker, säger Jan G Kruse och fortsätter:
– Kanske är det så att den enda gången du kommer i kontakt med vattenträningen som ung är när någon sjukgymnast skickar dig dit för att du är skadad. Det är så klart skittråkigt att den stämpeln finns där, men samtidigt är det väldigt roligt att visa att vattenträning kan vara något helt annat.

Fakta: Vattenträning

  • Vattenträning är samlingsnamnet för all form av gruppträning som sker i bassäng. Det finns allt från klassisk vattengymnastik och stationsträning i vatten till dansklasser och gravidträning.
  • I Göteborg erbjuder en rad olika anläggningar vattenträning. Här är några:
  • Hagabadet: Vattenstyrka, vattenstyrka intensiv, vattengympa, Bodycircle, Vattenballerina. Mer info: www.hagabadet.se
  • Fysiken: Vattengympa, vattenfys och vattenzumba. Mer info: www.fysiken.nu
  • Magplasket: Vattenträning för gravida, Lundbybadet och Dalheimers Hus i Göteborg, Åbybadet i Mölndal och Vattenpalatset i Lerum. Mer info: www.magplasket.se
  • Frölundabadet: Vattenträning för vuxna. Mer info: www.goteborg.se
  • Valhallabadet: Vattenfys, vattengympa, våtväst. Mer info: www.gotevent.se
  • Kristinedals träningscenter: Vattengympa för gravida. Mer info: www.kristinedal.nu
  • Sörredsbadet: Vattengymnastik. Mer info: www.slsgoteborg.se
Mest läst