Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Den som håller på med triathlon får ägna sig åt tre olika träningsformer på en och samma gång. Först simning, därefter cykling och slutligen löpning. Vid Råda Säteri arrangeras varje månad nybörjarvänliga prova på-tävlingar som är en populär introduktion till sporten.
Den som håller på med triathlon får ägna sig åt tre olika träningsformer på en och samma gång. Först simning, därefter cykling och slutligen löpning. Vid Råda Säteri arrangeras varje månad nybörjarvänliga prova på-tävlingar som är en populär introduktion till sporten.

Triathlon för nybörjare

Simma, cykla eller springa? Varför välja? Triathlon är sporten där man gör alla tre – direkt efter varandra. Och det är en sport som lockar utövare på alla nivåer. Vi åkte till Mölnlycke för att lära oss mer.

 

Den lilla gräsplanen vid Råda Säteri i Mölnlycke är överfull.
Cyklar, handdukar, väskor och hjälmar ligger i långa prydliga rader.
Några av cyklarna är gjorda i svindyrt kolfiber och tillhör några av Sveriges bästa triathleter, medan andra är köpta på lågpriskedjor och tillhör några glada nybörjare. 
Ägarna till prylarna är iklädda våtdräkter och badmössor och ligger i det 16-gradiga vattnet några hundra meter bort. 
Det är måndag och nästan 200 personer är här för att delta i de den månatliga träningstävlingen Råda triathlon. 
– Tanken med våra träningstävlingar här är att man ska kunna testa triathlon på ett avdramatiserat sätt. Alla ska kunna vara med oavsett utrustning och förutsättningar, man ska inte känna att man måste vara proffs, säger Åke Rehbinder, som är flitig medlem inom föreningen Mölndal Outdoor.
Mölndal Outdoor pysslar med alla typer av konditionsidrotter som utövas utomhus. 
Allt ifrån orientering och multisport till terränglöpning och paddling. 
Men triathlon är en av de största disciplinerna för tillfället.
– Triathlon i stort är väldigt populärt just nu, det fick en stark effekt av Lisa Nordéns framgångar i London-OS 2012, säger Åke Rehbinder. Samtidigt tror jag att det kan ha minskat lite på slutet, när swimrun slagit igenom med sådan kraft. Men de två disciplinerna har ju mycket gemensamt.

Själv har Åke Rehbinder tränat och tävlat i triathlon sedan början av 2000-talet. 
På den tiden bodde han i Borås, som alltid varit hemmaplan för den svenska triathlonstjärnan Jonas Colting. Inspirerad av Colting testade Åke sporten – och blev fast direkt.
– Jag minns att jag innan jag testade hade åsikten att triathlon var lite mesigt. Men efter att jag provat var det ju bara att erkänna att det var riktigt, riktigt tufft. Vilket också gjorde det roligt, säger Åke Rehbinder, och fortsätter:
– Jag har alltid gillat att träna många olika saker. Jag brukar säga att jag är cocktailmotionär. Inom dykningen pratar man om cocktaildykare, det är sådana som bara dyker där det är trevligt. Det är samma sak för mig och träning. Jag tänker att jag vill träna allting som är roligt, inspirerande och utmanande. Det jag vill åt med träningen är att bli trött och det blir man definitivt under ett triathlon.

Ett triathlon inleds alltid med simning, som direkt följs av landsvägscykling. 
Därefter väntar en sträcka löpning innan det äntligen är dags att korsa mållinjen. 
För att lyckas med triathlon behöver man alltså vara bra i tre olika discipliner.
– Det är mångfalden som jag tycker är den stora tjusningen med sporten. Man får hålla på med flera saker. Inom triathlon kan man sprida ut träningen över året och hela tiden variera sig. Det gör det roligare men minskar också skaderisken avsevärt. Om man till exempel bara ägnar sig åt löpträning är det tyvärr lätt att skada sig, säger Åke Rehbinder, och fortsätter:
– Samtidigt innebär det så klart att om man vill bli riktigt bra inom triathlon får man vara beredd att träna mycket. Men man kan också ha väldigt roligt med triathlon genom att träna några gånger i veckan.
Vill man prova triathlon rekommenderar Åke Rehbinder att man tar kontakt med en lämplig förening – det finns ett helt gäng på västkusten – eller ett lämpligt lopp av enklare karaktär. Vid Råda Säteri håller man sig till en nybörjarvänlig distans där deltagarna simmar 750 meter, cyklar 18 kilometer och springer 5 kilometer. 

– Inom triathlon är simningen den grenen som de flesta fasar för. Men oftast är det inte så farligt. I traditionell triathlon står simningen bara för en tiondel av den totala tiden i ett lopp. Så om man bara kan lära sig simma okej kommer det inte vara där det avgörs under ett lopp, säger Åker Rehbinder.
Han fortsätter:
– Det är en fördel om man kan crawla. I Sverige kommer all idrott från det militära, och inom det militära simmar man bröstsim av olika anledningar, vilket gjort att det blivit vårt huvudsakliga simsätt. Att crawla är dock säkrare, samtidigt som det är mer energisnålt. Vill man ha kraft kvar till cyklingen och löpningen underlättar det att kunna crawla.

Utrustningsmässigt finns det en del saker som underlättar inom triathlon. En våtdräkt gör simningen behagligare då den både håller värmen och ökar flytkraften. Under cykeldelen behövs också en landsvägscykel.
– En triathloncykel kan kosta precis hur mycket som helst, men där behöver man ju inte börja. Jag brukar tänka att om jag köper en för bra cykel blir den mycket bättre än vad jag är, då kan jag inte utnyttja dess kapacitet. En välservad racercykel av standardmodell kommer man långt på, säger Åke Rehbinder och fortsätter:
– Däremot är ett så kallat tempostyre bra, med två pinnar som man lutar kroppen över. Jag använder det när jag kör triathlon och det ökar min medelhastighet med 3-4 kilometer i timmen.

Inom triathlon finns många olika distanser att välja på. De vanliga är sprint (750 meter simning, 20 km cykling och 5 km löpning), olympisk distans (1,5 km simning, 40 km cykling och 10 km löpning), medeldistans (1,9 km simning, 90 km cykling och 21,1 km löpning) och Ironman (3,8 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning).

 – Jag gillar medeldistansen. Då håller man igång många timmar, men distansen är ändå human. När man har cyklat har man ett Göteborgsvarv kvar. Man kan få kramp i slutet och man får vara beredd på att bita i ordentligt, men det går. Och jag tror att många motionärer kan klara det också. Gör man till exempel klassikern har man en väldigt bra form i grunden. Då är inte steget så långt, säger Åke Rehbinder, som också poängterar att ett längre lopp inte nödvändigtvis är jobbigare:
– Jag tycker ofta att en sprint är jobbigare. Då är det jättestressigt i simningen, och man har mycket högre puls under hela loppet. Under en längre distans har man i stället lägre puls under längre tid. Båda distanserna är både roliga och jobbiga, men på olika sätt.

Fakta: Triathlon

  • Triathlon är en tränings- och tävlingsform som kombinerar simning, cykling och löpning. Det finns även en särskild form av triathlon, med simning, mountainbike och traillöpning som brukar kallas Xterra.
  • Vill man träna triathlon kan man göra det med någon av de triathlonföreningar som huserar i Västsverige. Bland dessa finns till exempel Mölndal Outdoor, Triathlon Väst och FK Herkules. 
  • Runtom i regionen finns också en rad olika lopp av varierande storlek. Prova på-tävlingarna vid Råda Säteri arrangeras sista måndagen varje månad under sommaren, utöver det finns till exempel Horla Triathlon (30 juli), Kungsbacka Triathlon (20 augusti) och Tjörn Triathlon (27-28 augusti). 
  • Triathlon är ofta förknippat med tävlingen Ironman, som ibland beskrivs som världens tuffaste konditionsutmaning. Ofta pratas det om det riktiga Ironman, som arrangeras på Kona, Hawaii varje år. Loppet har dock blivit så pass populärt att loppet expanderat till en rad olika städer och länder runtom i världen.
Mest läst