Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Linda Erlandsson och Jasmin Salhi på Pilates Complete visar tre övningar.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stärk din inre korsett

Pilates är en subtil teknik som går på djupet. Man tränar fokuserat och jobbar tungt. Hela kroppen är involverad för att få ordning på den ”inre korsetten”.

Vita tyllgardiner från tak till trägolv, cerise soffa och kuddar i turkos. Jasmin Salhi och Linda Erlandsson har skapat en egen oas i gamla korsettfabriken vid Skanstorget. Sommartid rullar de ut pilatesmaskinerna på terrassen som skuggas av lönn och gullregn.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men framför allt håller de i gruppträning eller agerar personliga tränare. Efter många år som dansare fastnade de för pilates.

– Pilates är kvalitet, i stället för kvantitet. Du lär dig otroligt mycket om din kropp och du får en bättre hållning, menar Linda Erlandsson och tillägger att hela kroppen är involverad i de olika rörelserna.

– Vem tänker på att man skall aktivera muskler nedanför skulderbladet om man är spänd i nacken? frågar Jasmin Salhi och sätter sig med raka ben och rak rygg i något som liknar en kombinationsmaskin som kallas ”reformer”.

Hon drar sig fram med hjälp av remmar. Det ser ut som en kusk som åker släde. Men vad man inte ser är att hon andas rytmiskt, jobbar med att stärka bäckenbottenmuskulaturen.

– Här jobbar jag lika mycket armar som magmuskulatur, förklarar Jasmin Salhi och tillägger att man jobbar i alla olika riktningar med kroppen i pilates.

Oavsett om man tränar pilates i grupp eller enskilt guidas man i varje rörelse av tränaren. Allt för att koppla på andning, rulla upp kota för kota, ta in en ny muskelgrupp, jobba med motstånd, pressa iväg och hålla emot på tillbakavägen. Det är koncentration på hög nivå på samma sätt som när man utför yoga, men här handlar det än mer om fysisk aktivitet. Det samma gäller om man tränar med boll, flexband eller maskiner. Alla pilatesövningar går att göra med respektive redskap.

Det går bra att utöva pilates hemma, men helst skall man ha ett program som är individuellt utformat för att stärka musklerna på rätt sätt i den egna kroppen.

– Man stretchar inte efter en pilatesträning, eftersom man jobbar i musklernas hela omfång i varenda rörelse. Man är petnoga för att målet är att hitta tillbaka till kroppens neutrala position, förklarar Linda Erlandsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.