Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/13

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Sju anledningar till att sluta äta kött

    Det finns flera etiska skäl att välja bort kött, men det finns också flera hälsofördelar med att välja bort en köttbaserad diet.

    Det finns mängder av olika former av vegetarism, och de olika formerna skiljer sig oftast beroende på vilka skäl som personerna valt för att bli vegetarian. 

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vegan eller vegetarian? 

    De två vanligaste är vegan eller vegetarian. 
    Vegetarianer äter inget djurprotein: kött, fisk, fågel eller skaldjur. Men vegetarianer kan exempelvis äta vissa produkter från djurriket, såsom mejeriprodukter, ägg eller honung. 

    Vegan är den mest strikta formen av vegetarianer: de äter ingenting som inte odlats på naturlig väg. De äter alltså inte heller mejeriprodukter, ägg eller honung. Veganer äter istället grönsaker, frukt, nötter och bär. 

    Förutom de mest självklara anledningarna till att sluta äta - eller i alla fall minska konsumtionen av - kött, såsom de globala klimatförändringarna och att djuren lider, finns det även mängder av hälsofördelar med att välja bort kött. 

    Mindre kött - flera fördelar

    1. Du går ner i vikt

    I en studie från 2014, gjord vid George Washington School of Medicine, visas det att personer som bytt från en varierad kost till en vegetarisk i snitt gick ner fem kilo. Eftersom vegetarisk kost också generellt innehåller färre kalorier än vid en köttbaserad diet, så påverkar också det vikten positivt. 

    2. Kolesterolet och blodtrycket sjunker

    Det skadliga kolesterol sjunker i samband med att man slutar konsumera kött, framför allt rött kött. Japanska forskare gjorde under 2014 totalt 32 observationsstudier där man jämförde blodtrycket på över 21 000 människor som åt respektive inte åt kött. Sammantaget för studien visade det att vegetarisk kost sänker blodtrycket. 

    3. Risken för diabetes sjunker

    Eftersom vegetarisk kost, som i allmänhet inte innehåller fisk eller kött, generellt innehåller färre kalorier än köttbaserad kost, är "vegetarianer mer benägna att ha en sund vikt, vilket är viktigt för personer med typ 2-diabetes", enligt Dr Cynthia Wu, dietist vid Ohio State University Medical Center.

    4. Risken för cancer sjunker

    Personer som regelbundet konsumerar kost som innehåller mycket frukt och grönsaker tenderar att ha en lägre risk för att få cancer, jämfört med personer som äter mycket kött. Världshälsoorganisationen (WHO) har klassificerat just rött och bearbetat kött som cancerframkallande, vilket gör att man jämför bacon och salami med exempelvis cigaretter. Rött kött märks som en produkt som "förmodligen" framkallar cancer. 

    5. Bakteriefloran i magen förändras

    2014 gjordes en studie vid City University i New York, där det gjordes jämförelser mellan köttätares, vegetarianers och veganers tarmflora. Det fanns skillnader i alla tre gruppers tarmflora - allra störst mellan veganer och köttätare. I köttätarnas tarmflora fanns det mycket färre bakterier av skyddande art. 

    6. Du mår bättre efter träning 

    Skådespelerskan Olivia Wilde är vegetarian dels för att hon vill bojkotta tortyren av djur och dels för att hon "är gladare när hon äter en vegetarisk diet och känner mig tusen gånger mer energisk"

    7. Må bättre rent generellt. 

    Sir Richard Branson, brittisk miljardär och entreprenör, slutade äta kött 2014 och sa efter några månader på en vegetarisk kost att han "mådde bättre generellt och kände sig mer aktiv". 

     

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.