Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/3

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Så hittar du rätt träningsresa

    De allra flesta gillar att ha semester. Men måste semester bara vara synonymt med sol, bad och slappande? Allt fler väljer en aktiv semester, där träning och hälsa står i fokus – och utbudet växer lavinartat. GP guidar dig till hur du hittar rätt träningsresa.

    För många är semester det ultimata tillfället att varva ner. Att släppa alla krav och checka in på en resort för att bara fokusera på lugn och ro, återhämtning och solbrännan. Samtidigt blir intresset bara större och större för en helt annan typ av resa, där aktivitet står i fokus.
    – Det ökar hela tiden, i takt med att målgruppen blir bredare. Nivån på de som vill åka på träningsresa blir allt lägre, och det är skithäftigt. Nu är det folkligt att åka på träningsresa, det börjar bli den nya träningsresan, säger Daniel Giray, Sports manager på Apollo.

    Rent fysiskt är fördelarna med en veckas träning enorma. 
    Det kommer vara tufft, men för de allra flesta är det inga problem att orka träna varje dag under en veckas tid. Med en bra variation och en blandning mellan styrke-, konditions- och rörlighetspass, samt en mix mellan hårda och lugna pass, ger träningsveckan en rejäl boost för formen. 
    Värt att tänka på är också att återhämtningen ofta blir bättre under en träningsresa på varmare breddgrader. Det beror på att kroppen återhämtar sig bättre i värme än i bister vinterkyla, men också att återhämtningsmöjligheterna är större när det inte finns några stressiga vardagsmoment i form av dagishämtning, matlagning eller diskberg att tänka på.

    Upplägget på en träningsresa kan se ut på flera olika sätt. 
    Självklart går det att sätta ihop sin egen träningsresa genom att åka till en plats med bra träningsmöjligheter, och sedan träna. Men ska man på träningsresa för första gången kan det vara svårt att få till det på ett bra sätt, och då finns det framförallt två alternativ: att åka på en gruppresa eller att åka till ett träningshotell och där träna på egen hand. 

    Renodlade träningshotell är ofta det mest familjevänliga alternativet. Hit räknas till exempel Apollos anläggning Playitas på Fuerteventura och TUI:s La Santa på Lanzarote. Det här är hotell som är helt anpassade för träning i alla former; här finns gym, simbassänger, tennisbanor, hyr/lånecyklar, vandringsleder och allt annat som gör det lite enklare att träna. 
    – Det är otroligt populärt med träningsanläggningar nu och det kommer säkert komma många fler. Vi hade 92.5% beläggning på helårsbasis på Playitas förra året, vilket måste vara något slags världsrekord, säger Daniel Giray på Apollo, och fortsätter:
    – Jag skulle säga att halva anledningen till att man vill åka dit är att infrastrukturen finns där. Allt som behövs för att träna. Den andra halvan är att man får vara bland likasinnade. Det är ingen grisfest, ingen blir appackad. Man behöver inte klä upp sig till middagen och de flesta lägger sig tidigt. Alla är där för samma sak.

    Att i stället åka på en gemensamt arrangerad träningsresa är ett annat populärt alternativ. 
    Arrangörerna är många; allt ifrån Friskis & Svettis till olika Instagramkändisar arrangerar egna träningsresor, men det finns också företag som har träningsresor som sitt huvudområde. 
    Ett sådant företag är Springtime Travel. De grundades i mitten av 80-talet och till en början bestod verksamheten av att arrangera resor till stora löpartävlingar runtom i världen.
    – Träningsresorna sjösattes runt år 2000. Då var det också bara för löpare, men i stället för att springa lopp åkte man i väg och tränade. Men sedan växte det genom att man lade in fler och fler saker i resan. Vi lade in fler former av träning och adderade föreläsningar. Någonstans runt 2005 exploderade det, och sedan dess har det varit otroligt uppskattat, säger Springtime travels vd Patrik Yderberg, och fortsätter:
    – I dag är det en helt annan marknad. De första fem åren var vi ganska ensamma, men i dag finns det ju inget företag inom resebranschen som inte har någon träningsrelaterad satsning. 

    Träningsresor i grupp sker skällan på rena träningshotell. Eftersom hela gruppen ändå har ett tilltänkt schema för dygnets flesta timmar behövs helt enkelt inte alla de extra faciliteter som man annars får betala för på ett sådant hotell.
    – För många kan det ju finnas stora fördelar med att åka till en träningsanläggning, till exempel att de erbjuder många träningspass om dagen. Men för en sådan här träningsvecka som vi gör finns inte riktigt det behovet, säger Patrik Yderberg, som ser andra fördelar med att åka på träningsresa i grupp:
    – Den största skillnaden skulle jag säga är att den arrangerade gruppresan innebär en helt annan form av social gemenskap. Det blir en speciell energi på en sådan här vecka, jämfört med en kanske mer opersonlig stämning på en anläggning. Sedan ska man också komma ihåg att alla våra instruktörer åker unikt för de här resorna. Åker du till en anläggning får du ofta ledare som gör de där passen varje dag under en hel säsong. Inget ont om dem, det är ofta jättebra, men den energin som tillfälliga ledare levererar är omöjlig att slå.

    Patrik Yderberg menar också att resultaten ofta blir bättre om man åker i grupp:
    – Det finns en stor fördel i att ha ett skräddarsytt program, där det finns en tanke med varje pass. Om man ska träna på en anläggning på egen hand tränar man förmodligen mycket, och har roligt, men när det inte finns någon tydlig plan brukar inte resultaten bli lika bra.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.