Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nytt träningspass skapar rätta lagkänslan

Hård fysträning har fått lagidrottare att komma i toppform sedan urminnes tider. Men är det något som vanliga motionärer också kan ha nytta av? Det tror Friskis & Svettis, som med det nya passet Sports Athletics vill få människor att prova nya saker. GP har testat!

 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

 

Den som vill träna tillsammans med andra har onekligen ett brett utbud av träningsformer att välja på. I ena ringhörnan finns den organiserade lagidrotten, som lockar hundratusentals svenskar till sporter som fotboll, handboll och innebandy, oavsett om det så sker på korp- eller elitnivå. I den andra ringhörnan finns gymkedjorna, som nu för tiden har ett snudd på oändligt utbud av mer eller mindre intensiva gruppträningsformer så som jympa, body pump och yoga.

Bild: Anders Hofgren

Men nu finns också ett helt nytt pass, som kombinerar gymmets värld med lagidrottens värld. Sports Athletics heter det helt nya passet.
– Sports Athletics är ett pass som riktar sig till den som gillar att träna, och som kanske redan är igång med träningen. Passet har ett stort kvalitetsfokus, där mycket kretsar kring spänst, acceleration, koordination, kraft och snabbhet, säger Daniel Buller, träningsansvarig på Friskis & Svettis Göteborg.
Han fortsätter: 
– Passet är inspirerat av lagidrotten och den fysträning som används där. Alla som har spelat fotboll är nog välbekanta med den försäsongsträning och snabbhetsträning som man använder sig av där. Men den som har hållit på med till exempel friidrott känner nog igen många delar också. Det här är ett pass som är guld värt för den som vill förbättra sitt löpsteg.

Sports Athletics lanseras på Friskis & Svettis under januari, och den som vill testa träningsformen får se till att masa sig iväg inom en överskådlig framtid. Sports Athletics ingår nämligen i kedjans limited edition-serie, vilket innebär att det bara finns i tolv månader.
– Limited edition är ett sätt för oss att skapa nya varianter på befintliga pass, men också för att vi ska kunna göra lite smalare pass. Vi har till exempel haft danspass med bara musikalmusik. Limited edition-passen finns under ett kalenderår, sedan försvinner de. 

GP fick ett erbjudande om att testa det nya passet innan alla andra, vilket så klart är svårt att stå emot. En mörk decemberdag glider jag således in i stora salen på Friskis & Svettis lokal på Västra Hamngatan för att se hur det funkar. Musiken pumpar och salen är fylld av inlånade kanslimedarbetare som ska göra passet tillsammans med mig.
Snabbt står det klart att Sports Athletics är ett pass som sticker ut ur mängden. Här finns till exempel ingen tanke om att göra övningarna i takt till musiken. I stället ligger fokus på att genomföra alla övningar i något lägre takt, med riktigt god kvalitet i varje rörelse. En annan stor skillnad är att alla passdeltagare står på rad i långa led för att utföra övningarna, i stället för att vara utspridda över hela lokalen. En central del i passet är också gemenskap; personerna i varje led sammansvetsas till ett litet team, och därefter väntar en timme av väldigt många high fives och hejarop.
– Det är också något nytt för många, berättar Daniel Buller. Tanken med det är att vi vill skapa en teamkänsla. Gruppträning är annars något som man visserligen tränar tillsammans, men man är samtidigt ensam när man gör det. Här försöker vi i stället skapa ett sammanhang där hela passet utförs tillsammans.

Passet inleds med uppvärmning i form av lättare löpning och rörlighetsövningar. Allting sker genom att hela ledet springer fram och tillbaka i lokalen, vilket känns ovant men roligt. När uppvärmningsfasen är över kommer redskapen in i bilden. En gul repstege läggs ut längs golvet, för att sedan användas till olika former av hopp och snabba steg. Detta kombineras med ruscher och accelerationer, vilket gör att benen snart känns riktigt snabba.
– Här jobbar vi med små muskler, vi jobbar med fotlederna. Vi jobbar ofta långt fram på fotbladet, och vader, knän och ljumskar får sig en bra genomkörare. Dessutom är det ett mycket bra sätt att jobba upp koordinationen, vilket är väldigt viktigt för att man ska kunna ha koll på sin egen kropp, säger Daniel Buller, och fortsätter:
– Rent pulsmässigt är det inte det tuffaste passet. Inte heller det som ger mest styrka. Det här belastar snarare på ett nytt sätt för många, och man kan nog få träningsvärk på nya ställen.

Även om det inte är det tuffaste passet för vare sig konditionen eller de stora muskelgrupperna, är det ingen walk in the park. Efter stegarna plockas åtta häckar fram, som sedan används för att träna höga knän och olika typer av hoppövningar. Därefter är det dags för några konditionsövningar. Vi springer baklänges och i sidled innan det är dags för den slutgiltiga övningen. Till den delas vi in i par som sedan ska turas om att springa så fort vi bara kan fram och tillbaka genom lokalen, som en oändlig stafett.
Den sista övningen pågår i två minuter, men det känns som en kvart. Till slut är det över och alla inblandade kan pusta ut tillsammans.
Musiken tystnar och lokalen fylls i stället av det smattrande ljudet från high fives. Det är på många vis en speciell upplevelse – och därmed också ett välbehövligt pass.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.