Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/3

En gammal klassiker som håller ännu

Den har snart 40 år på nacken, men fortsätter vara en av våra största gruppträningsformer. Den här veckan har vi gjort en djupdykning i jympa, träningsformen som grundade hela Friskis & Svettis.

Allting började i Stockholm i slutet av april 1978. En grupp medicinstudenter var frustrerade över att fler inte såg de stora vinsterna i motion och bestämde sig för att göra vad de kallade en ”massmotionsdemonstrationsmanifestation”. Mitt i rusningstrafiken tågade de fram i centrala Stockholm med slagorden Mera motion – mindre operation, och på en given signal började folkmassan plötsligt göra armhävningar på asfalten. 

Det började spelas musik, och snart var hela gruppen igång och gjorde övningar i takt till musiken. Gruppens ledare, gymnastikläraren Johan Holmsäter, såg glädjen hos deltagarna och noterade även att några åskådare också ville delta – och det som nu pågick var Sveriges första jympapass. Johan Holmsäter var mån om att det skulle heta jympa med j, för att det hela skulle särskiljas från andra former av gymnastik. Det här blev startskottet för Johan Holmsäters livsverk Friskis & Svettis, som höll sitt första organiserade pass fyra månaders senare. 
I dag har Friskis & Svettis hundratusentals medlemmar över hela landet.

39 år efter demonstrationen i Stockholm är jympa fortfarande kärnan i Friskis & Svettis verksamhet. Trots att utbudet i dag är enormt är jympa föreningens största träningsform – i Sverige hålls inte mindre än 2 000 jympapass i veckan.
– Jag tror att det beror på att jympa är en så lättillgänglig träning. Man behöver ingen förkunskap alls, och man tränar väldigt många olika saker på en och samma gång. Dessutom har man hela tiden den peppande musiken, och att träna till musiken skapar en rörelseglädje som många gillar, säger jympainstruktören Jenny Pernbro.

Hon har själv tränat jympa hos Friskis & Svettis sedan slutet av 80-talet, och sedan några år tillbaka är hon själv Friskisledare.
– Jag har alltid blivit på så gott humör när jag tränar, jag stod längst bak och flinade och såg glad ut. Så då sa jag till mig själv: varför inte ställa sig i mitten, och ge utlopp för glädjen och rörelseenergin? Det är en kick att leda pass, att se hur 50–60 motionärer släpper allting för att träna.
Efter viss turbulens lämnade Johan Holmsäter Friskis & Svettis 1985, men organisationen fortsatte att växa. Efter Holmsäters utträde har relationerna varit något frostiga. 2006 stämde han också Friskis & Svettis på tio miljoner för uteblivna ersättningar, vilket skulle bli en segdragen process som slutade med förlikning tre år senare. 

I dag har Friskis & Svettis mängder av andra gruppträningspass i sitt utbud, och efter att ha testat många olika alternativ är dagens jympa väldigt lik det koncept som Johan Holmsäter en gång i tiden skapade för Friskis & Svettis.
– Jympan fick många olika avknoppare, det blev hur många variationer som helst. Det fanns trixjympa och brädjympa och allt möjligt. Nu har brädjympan blivit step i stället, och man har tagit tillbaka jympan till att vara just jympa. I stället har man gått igenom varje delmoment i jympan för att få ut så hög kvalitet som möjligt i alla delar, säger Jenny Pernbro.
– Upplägget i dag är väldigt likt hur det var när jympa kom. Det handlar mycket om upplevelse. Det ska vara rörelseglädje till musik, och ett sätt att träna igenom hela kroppen. Tanken är att den som tränar jympa ska få allsidig träning, där man inte behöver komplettera med så mycket mer. Jympan är till för att man ska få en funktion i kroppen som gör att man klarar sin vardag.

Bild: Anders Hofgren

Grunden i ett jympapass är en uppvärmningsdel, som sedan följs upp av en rörlighetsdel. Därefter väntar olika block av styrke- och konditionsträning innan alltihop avslutas med en nedvarvning och lite extra rörlighet. Själva grunden är densamma, och sedan är det upp till ledarna att välja lämpliga övningar som passar så väl ändamål som musik.
– Ett jympapass ska vara så komplett det bara går, säger Jenny Pernbro. Det är inte som i yoga där man tränar rörlighet eller spinning där man tränar kondition, eller skivstång där man framförallt tränar styrka. Här får man styrka, kondition, smidighet och rörlighet på en och samma gång. Man får helt enkelt alla rörelsekvaliteter samtidigt.

I dag finns också flera olika nivåer av jympa. 
Den lättaste varianten är jympa soft, som är en variant av jympa som tar extra stor hänsyn till muskler och leder. Jympa soft passar den som vill komma igång med träning, eller som haft ett längre träningsuppehåll och vill smyga igång igen. 
Nästa steg är jympa bas som är lite tuffare än jympa soft, men ändå på en nivå att den passar nybörjare. Jympa bas innehåller övningar för styrka, kondition och rörlighet, men är fritt från hopp.

Bild: Anders Hofgren

Jympa medel heter nästa nivå. Här ingår även olika hoppmoment och en blandning av lätta och tunga övningar som tränar styrka och kondition. Jympa medel är det absolut vanligaste jympapasset hos Friskis & Svettis. 
Den som redan är vältränad och vill ha sig en rejäl utmaning ska dock ta sig an jympa intensiv.
– Intensiv är det tuffaste jympapasset av alla, där ska man vara vältränad och gilla att träna, säger Jenny Pernbro. Jympa intensiv innehåller riktigt krävande styrkeövningar, och man bibehåller en hög puls även under styrkedelen. Det är riktigt tuff och givande träning. 

Under 2017 finns också en specialversion av jympa, som går under namnet Flowride. Jympa Flowride är ett så kallat Limited Edition-pass, vilket betyder att det kan tränas under ett års tid, för att sedan försvinna ur repertoaren för gott. Flowride beskrivs som en jympa med twist, där olika övningar flyter in i varandra. Kontrasterna mellan musik och rörelser är också ännu större än i den vanliga jympan.
– Flowride blandar massa olika saker, berättar Jenny Pernbro. Det kan vara folkmusik, hårdrock och hiphop i ett och samma pass. Det bidrar till att skapa en ännu mer lekfull känsla, vilket är superkul.

Fakta: Jympa

  • Jympa är själva urmodern i svensk gruppträning, och den träningsform som grundade hela Friskis & Svettis. I dag kan man träna jympa hos i princip alla Sveriges Friskis & Svettis-föreningar. Varje vecka hålls cirka 2 000 jympapass i Sverige, av vilka ungefär 1 300 är jympa medel. Totalt tränar ungefär 100 000 svenskar jympa varje vecka.  
  • Under sommaren finns också möjligheten att träna jympa utomhus, till exempel i Trädgårdsföreningen i Göteborg i Mölndals stadspark och vid Askimsbadet. 
  • På Friskis & Svettis hemsida finns schema och mer detaljerad information om sommarens alla jympapass.
  • Källa: Friskispressen
Mest läst