Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/3

Det går som en dans att fixa fin form

Det är ett utmärkt helgnöje. Men också ett sätt att röra sig som är ypperligt för både kropp och själ. GP har den här veckan gjort en djupdykning i dansens värld.

 

 

Utifrån ser det ut som vilken tråkig kontorsfastighet som helst. Men det är inte bara konsulter och fiskhandlare som håller hus på Fiskhamnsgatan – här finns också en och annan dansare. I nyöppnade Danzlagrets lokaler hålls inte mindre än 25 olika dansgrupper varje vecka. Initiativtagare till stället är Mikael Edberg. Han har själv tävlat framgångsrikt i flera olika dansdiscipliner, men i dag ligger hans fokus på att få fler att upptäcka dans. 
– Dans är en så bra träningsform för både kropp och själ, det vore kul om fler fick upp ögonen för det, säger Mikael Edberg. Många har inte tänkt på att man tränar hela kroppen när man dansar. Det är teknik, styrka, koordination och kondition samtidigt, och det aktiverar i princip alla muskler i kroppen. Men det är också roligt eftersom det passar precis alla, gammal som ung.

Det ska erkännas att det är många som vill sälja in ”sin” träningsform som den perfekta, men faktum är att Mikael Edberg har en hel del på fötterna. Forskning har nämligen slagit fast att dans är en utmärkt träningsform. 
Vetenskapens värld rapporterade nyligen om en studie som genomförts vid Magdeburguniversitetet i Tyskland. Den visade tydligt att dans är ett bra sätt att minska de negativa fysiska aspekterna av att åldras – vilket alltså betyder att man kan hålla sig ung genom att dansa. 

I studien delades försökspersonerna in i två grupper, där den ena fick genomföra traditionell gymträning med uppvärmning och styrketräning, medan den andra gruppen i stället fick hålla på med dans. Båda grupperna tränade två pass i veckan, och efter ett halvår jämfördes resultaten. Då visade det sig att personerna som dansat i snitt hade fått 15 procent starkare muskler än personerna som tränat på gym.
Varför dansgruppen fick bättre resultat är lite oklart, men det tros bero på att dans är en träningsform som kräver mycket koordination och balans, samt att man måste var uppmärksam på musiken och lära sig danssteg till densamma, vilket gör att hjärnan får arbeta mer än vid vanlig styrketräning. Och när hjärnan får jobba stärks bandet mellan nerver och muskler, med följden att musklerna blir starkare.
– Många tror att dans inte är särskilt jobbigt, men det beror helt på vad man dansar för typ av dans och hur man gör det, säger Mikael Edberg. När jag tävlingsdansade körde vi till exempel jitterbugg där vi kastade varandra. Då var man helt slut efter bara två minuter.

Bild: Anders Hofgren

Den som vill testa på dans som träningsform har ett enormt utbud att välja på. Har du sett Let’s Dance på tv är du säkert bekant med disciplinerna inom det som brukar kallas tiodans, så som slowfox, quickstep, tango, jive, pasodoble, rumba och samba. Utöver det finns också allt från salsa och afrodans till bugg och polka. Vad man gillar är så klart en fråga om tycke och smak, men Mikael Edberg rekommenderar att man ska utgå från den musik man gillar.
– Jag tycker att man gärna kan testa flera olika former, säger han. De flesta dansskolorna har öppet hus där man kan prova, ofta kostar det inte ens något. Men en bra utgångspunkt är vad man gillar för musik och tempo, för det är trots allt det man ska förhålla sig till. Vissa gillar lite lugnare tempo med klassisk musik och då är till exempel balett ett bra val. Andra gillar lite högre tempo och då passar kanske modern dans bättre.

När GP är på besök på Danzlagret pågår två klasser samtidigt. I ett rum pågår en nybörjarkurs i balett, där det spelas lugn pianomusik och deltagarna står utspridda längs det räcke som löper längs lokalens fyra väggar. Överallt är det ståtliga hållningar med sträckta ryggrader och bakåtdragna axlar, och snart visar det sig också att flera i rummet besitter en imponerande rörlighet, då de utan större omsvep klarar av att gå ner i spagat.
I det andra rummet är det mer drag. Här dansas det jazz, i högre tempo och med större rörelser. Här är det lite mer avancerad koreografi och det svänger friskt när hela gruppen gör piruetter samtidigt. Några här har dansat länge, medan andra är totala nybörjare som bara är inne på sin sjätte danslektion. 
– På nybörjarkurserna handlar allting om att ha kul, säger Mikael. Visst, det kan vara bra att ha lite taktkänsla, men annars behövs ingen förkunskap. Har man aldrig dansat förut kanske det kan vara lite svårt till en början, men även för den som aldrig har dansat tidigare brukar det släppa efter tre-fyra gånger. Sedan brukar man utvecklas ganska snabbt.

Vill man träna dans kan man dels vända sig till dansskolor som Danzlagret, men på senare tid har de traditionella dansskolorna också fått stark konkurrens från gymkedjorna, som erbjuder en rad olika dansklasser.
– Deras dansklasser har blivit otroligt populära, och det är ju egentligen bara roligt att så många vill dansa, säger Mikael Edberg. Skillnaden mellan att dansa på ett gym jämfört med att gå hos till exempel oss är framförallt att vi har lite fler nivåer på våra kurser. Här kan man dels gå nybörjarkurs, men det går också att fortsätta när man vill ta sin dans till nästa nivå. Vilket de flesta också vill göra. När man väl börjat dansa är det svårt att sluta.

Fakta: Dansträning i Göteborg

  • Vill man dansa i Göteborg finns det otroligt många olika ställen att gå till. Här är några:

Artistique

  • Kurser för såväl barn som vuxna, inom bland annat balett, dancehall, hiphop och burlesque.

Dansforum

  • En av Göteborgs största aktörer med cirka 200 kurser per termin. Här finns allt från balett och jazz till hiphop och contemporary fusion.

Danzlagret

  • Kurser från nybörjare till expert ibland annat balett, jazz, contemporary, zumba och stepp.

Lazar Dansstudio

  • Dansstudio med mycket stort utbud av dansformer. Här kan du bland annat dansa bugg, foxtrott, vals, salsa, samba, rumba, cha-cha och reggaeton.

Move dansstudio

  • Har två anläggningar, vid Liseberg och i Västra Frölunda, med kurser i bland annat stepp, hiphop, balett och afrojazz. Här finns också dansgrupper för de allra minsta, från två år och uppåt.

Sinclairs

  • Kurser ibland annat disco och street, med extra stort utbud för yngre utövare.

Twisted Feet

  • Kurser på alla nivåer i en rad olika dansformer, så som locking, popping, breakdance, dancehall och hiphop.

World Dance Company

  • Magdans och orientalisk dans på såväl nybörjarnivå som avancerad nivå.
Mest läst