Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Vill man komma i form finns det olika vägar man kan gå. Antingen köper man ett dyrt gymkort, eller så skapar man sin egen träning i naturen eller något av alla utegym som finns i Göteborg. Viktor Byhr föredrar det sistnämnda, och hundarna Etna och Frans är alltid med på passen.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Det är helt gratis att komma i form

    Varför betala dyra pengar för gymkort när man lika gärna kan träna gratis utomhus? Runtom i Göteborg finns många utegym – och de blir bara fler. GP träffade en entusiast för att ta reda på hur de ska användas.

     

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

     

     

    Det finns många sätt att ta sig ner för en trappa. Man kan gå, skutta, springa eller glida på räcket. Eller så kryper man, på alla fyra. Det sista är det givna alternativet för Viktor Byhr.
    – Det är min lilla specialare och en övning jag försöker få in i alla mina pass, säger han. Den ger grym träning för axlar och mage, och man har verkligen nytta av det när man ska krypa under hinder på tävlingar.

    Viktor Byhr tävlar på elitnivå i OCR, Obstacle Course Racing, eller hinderbanelöpning som det heter på svenska. Tidigare har han också tävlat i inlines på högsta nivå och varit med i svenska actionlandslaget, men mellan de två elitkarriärerna har formen inte alltid varit lika god.
    – När jag slutade med inlines blev jag extremt deprimerad. Jag ville inte göra saker och ingenting kändes roligt. Och det blev bara värre, det blev en ond spiral av allting. Jag bärsade alldeles för mycket, jag försökte döva mina känslor med alkohol och massa annan skit, säger Viktor Byhr, och fortsätter:
    – Efter många år insåg jag att det var träningen jag saknade. Jag var glad när jag tränade och nu tränade jag inte. Så det ville jag ändra på. Det var dags att börja träna igen.

    Att välta däck är en av många övningar som ger Viktor Byhr en allsidig träning. Bild: Lisa Thanner


    En dag för två år sedan såg Viktor Byhr en gammal barndomsvän på Facebook som höll på med hinderbaneträning. Viktor skrev till honom och frågade om han inte kunde få hänga på. Och snart var han inbjuden till ett träningspass i Slottsskogen.
    – Jag hade sett vad de hade på sig, de hade tights och shorts. Jag ville inte vara sämre så jag tog på mig långkalsonger, badbyxor och ett par gamla aerobicsskor som jag hittade hemma. Sen skulle vi springa fyra kilometer terräng i Slottsskogen, och avsluta med några vändor upp och ner för hoppbacken. Jag trodde de skämtade först, men det gjorde de ju inte. Jag körde till jag kräktes. Det var sjukt jobbigt, men samtidigt så roligt. Efter det var jag helt fast.

    I dag tränar han nästan varje dag, och träningen är ofta densamma som han fick upp ögonen för 2014 – både sett till typ av övningar och geografiskt område.
    – Jag brukar alltid försöka köra intervaller i någon form, gärna i backar, säger Viktor Byhr. Backar är sjukt bra att träna i. Ofta blir det också Tabataintervaller, där jag gör en övning i 20 sekunder, vilar 10 och kör åtta ronder av det. Tränar du på det sättet kan du vara helt slutkörd på 20 minuter, det är helt fantastiskt. Och oslagbart.

    Viktor Byhr älskar att träna och delar gärna med sig av sina träningstips. Bild: Lisa Thanner


    Numera är all Viktor Byhrs träning förlagd utomhus. Han är flitig besökare på de olika utomhusgymmen i stan och håller dessutom på att bygga sitt eget i Bohus.
    – Jag ser bara fördelar med att träna utomhus, det är det perfekta sättet att träna för mig. Går du till ett vanligt gym kommer du till en miljö som är väldigt kroppsfixerad, där finns ofta kroppsbyggare som tävlar i idrotter där man bedömer kroppar. I deras idrotter måste man ju ha den fixeringen för att det ska funka, men som utomstående kan det bli skrämmande. Det där slipper man om man tränar utomhus.
    – Visst kan det hända att man träffar några som super, skrattar och pekar. Som tycker man är konstig när man kör skiten ur sig. Men man kan ju fråga sig vem som är konstig egentligen, han som tränar i trappan eller han som tittar på med en systemetpåse i näven.

    En stor skillnad mellan ett utegym och vanliga gym är utbudet av maskiner och redskap. 
    På ett vanligt gym finns oftast flera olika maskiner för varje muskelgrupp. Hantlar och fria vikter finns från ett par hekto ända upp till 40 kilo eller ännu mer. 
    Där finns också yogamattor, balansbrädor, medicinbollar och en herrans massa andra saker. I utegymmen är utbudet betydligt mindre. 
    Där får man vara glad om det finns ett traktordäck, några stockar och en hög med tunga stenar. Det gör att man vilket gör att man får tänka till lite mer innan man börjar träna.
    – Visst kan man förstå att det behövs ett stort gym om man tävlar i bodybuilding och fitness. Då måste varenda muskel få sin specifika träning. Men om man vill bli rörlig och stark på riktigt är det bättre att träna ute. Är man bara kreativ får man jättebra träning ändå, säger Viktor Byhr.
    Han fortsätter:
    – För mig är det här det perfekta sättet att träna. Jag har aldrig haft ett gymkort, jag har alltid tränat utomhus, oavsett vad jag hållit på med. När jag åkte inlines var det nästan samma sak, man åkte runt och använde sig av de föremål man hittade i sin omgivning. Det är samma nu, ett räcke eller en trappa kan vara perfekta föremål för träning om man tänker till. Vid många utegym finns det ofta förslag på övningar man kan göra, men jag tycker det är ännu roligare att hitta på egna. 

    När Viktor tränar försöker han få med hela kroppen i träningen, genom att kombinera kondition och styrka och göra övningar som tränar många muskler samtidigt.
    – Benen ska få sitt, man kan till exempel göra knäböj eller springa i trappor. Överkroppen ska också tränas. Det kan man göra på massa olika sätt, men olika former av klättring tycker jag är bra att få in. 
    Den övning som kanske är allra mest förknippad med utegym är chins, övningen där man hänger i en stång med raka armar och drar sig upp tills hakan är ovanför stången.

    Övningen är en av de mest effektiva som finns, men också en av de svårare att klara av om man är nybörjare.
    – Det kan vara svårt att dra sig upp och ner om man inte är så stark. Då tycker jag det är mycket bättre att börja med att bara hänga i saker. Hoppa upp i allting du ser och bara häng där. Det är ett jättebra sätt att träna upp greppstyrkan, säger Viktor Byhr.
    – Att hänga kan man också kombinera med en knäböj, för att få en riktigt bra övning. Stå under en stång, gör en knäböj. Hoppa upp och häng i stången med raka armar. Häng kvar en stund innan du släpper taget. Sedan gör du en knäböj när du landar på marken och efter det är det bara att upprepa alltihop några gånger. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.