Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

15 viktiga steg till ett lyckat varv

Nu är det bara sex dagar kvar till Göteborgsvarvet och hög tid att göra de sista finjusteringarna. Här är 15 tips som gör att du lyckas på lördag.
  • 1. Ladda rätt med träning

Det är dags att inse att du inte kan göra så mycket för att ändra din kondition just nu. Skippa långpassen och de hårdaste intervallpassen sista veckan – de kommer slita mer än de ger. Samtidigt ska du inte vila helt – kör lätt löpning med inslag av den fart du tänkt tävla i under veckan, så känns benen förhoppnings pigga på lördag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

  • 2. Ladda rätt med mat

Se till att äta rätt inför loppet. Vad som är rätt i sammanhanget brukar vara individuellt, men en bra riktlinje brukar vara att inte göra några större utsvävningar från din vanliga kost. Det vill säga: skippa någon större kolhydratladdning, och börja inte med chiapuddingar och raw food-tallrikar om det inte är något du brukar äta. Tänk också på att inte äta för mycket fett och fibrer under de sista dagarna – det gör ofta att magen får jobba extra och sannolikheten att du måste uppsöka bajamajor under loppet ökar radikalt i takt med att du proppar i dig fel mat.

  • 3. Testa inget nytt

Du har förmodligen tränat för det länge och sett fram emot loppet under en lång tid. Göteborgsvarvet ska bli en härlig upplevelse – och därför är det inte rätt tillfälle att testa nya saker. Det är INTE nu du ska testa nya skor, nya shorts, nya linnen eller nya sätt att värma upp. När det är dags för loppet ska du helt enkelt hålla dig till beprövade kort som du vet fungerar för just dig.

  • 4. Hämta nummerlappen i tid

Höga nivåer av stress gör lätt att din prestation försämras avsevärt. Se därför till att hämta din nummerlapp i god tid, dagen före loppet. Nummerlappen hämtar du vid Svenska Mässan, där Göteborgsvarvets stora löparmässa också äger rum. Här finns mycket roliga saker att förkovra sig i, så glöm inte tips nummer 3, och tänk på att många timmar på ett hårt mässgolv inte är den bästa uppladdningen för dina löparben.

  • 5. Förbered dig rätt

Det är en stor dag, gör ditt bästa för att undvika klassiska misstag. Gör rejäla knutar på skorna, använd funktionskläder och smörj in fötter, armhålor och skrev med vaselin för att undvika skav. Glöm inte heller att kissa en extra gång.

  • 6. Åk kollektivt och åk i tid

När vi ändå är inne på stress: Det sista du vill göra är att jaga en parkeringsplats med bara minuter kvar till start. Under Göteborgsvarvet är det trångt i innerstan och svårt att ta sig fram – börja därför din resa i tid. Försök också att åka kollektivt för bästa framkomlighet. Du som springer loppet åker gratis i kollektivtrafiken den här dagen, och till starten kommer du bland annat med spårvagnslinje 1, 3, 6 och 8.

  • 7. Värm upp rätt

21 kilometer är en svår distans. Du ska orka springa länge, och bör därför inte springa för långt under uppvärmningen om du är en vanlig motionär. Samtidigt blir det lättare att komma in i ditt lopp om du gör en bra uppvärmning. Jogga lite lätt, gör några rörlighetsövningar och några kortare ruscher så är du redo för start.

  • 8. Gå ut lugnt

På startlinjen är du taggad till tusen. När startskottet smäller av brukar det gå fort, och det är lätt att dras med i en hastighet som är för hög. Därför är det bra att komma ihåg att det är väldigt sällan ett lopp slutar optimalt om du springer för snabbt i början. Samtidigt finns det ingen poäng i att springa för långsamt i början, då det är svårt att hinna ta ikapp den tiden under loppets andra halva. Alltså: spring lagom hårt i början, så har du maxat dina förutsättningar.

Bild: Carl Sandin
  • 9. Stick to the plan

Efter fem kilometer kommer du till Älvsborgsbron och efter den väntar en lång nedförsbacke och därefter många kilometers platt löpning. Tog du det lugnt i början känner du dig förhoppningsvis pigg även här – men det är viktigt att du ännu inte gasar på för hårt. Nyckeln till ett framgångsrikt lopp är alltid att hålla sig till planen, glöm inte det!

  • 10. Drick längs vägen

Slarvar du med att dricka finns alltid risken att din dag slutar i ambulans, särskilt om det är varmt och vindstilla. En bra och relevant riktlinje är att dricka så pass mycket att du inte förlorar mer än två procent av din kroppsvikt under loppet. Drick gärna sportdryck vid de energistationer där det finns, då sportdrycken även förser dig med salt och energi – vilket gör att du orkar längre.

  • 11. Det börjar vid andra bron

När du kommer till Götaälvbron har du sprungit ungefär 14 kilometer och därmed avverkat två tredjedelar av Göteborgsvarvet – och det är nu det börjar. Är du rejält trött redan här kommer du få en jobbig resa in mot Slottsskogen. Om du däremot känner dig pigg fortfarande ligger du bra till. Sträva efter en stolt hållning, ett snabbt steg och positiva tankar så är du snart i mål.

  • 12. Glöm inte långspurten

Känner du dig fortfarande pigg när du är på Övre Husargatan är det dags att börja tänka på långspurten. Är du stark här kommer du kunna springa om många medlöpare. Fokusera på din långspurt och öka mer och mer ju närmare målet du kommer. När du springer över bron till Slottsskogen har du bara en kilometer kvar, och då är det bara att börja pressa ur dina sista krafter.

  • 13. Tänk på tv-kamerorna

En kul grej med Göteborgsvarvet är att SVT brukar ha en kamera stående vid mållinjen. Här kan familj och vänner se din målgång i realtid, och framförallt kan hela världen se den efteråt närhelst de känner för det. Alltså: Var riktigt noga med att ha ditt allra ståtligaste löpsteg när du kommer in på Slottsskogsvallen!

  • 14. Få i dig något snabbt

Efter målgång kommer du vara trött. Din kropp är nedbruten och ditt immunförsvar är högst troligt svagare än vanligt. Var noga med att få i dig vatten och energi i någon form så snart du kan. Påpassligt nog brukar det krylla av sponsorer i målområdet som gärna förser dig med bananer, kexchoklad, bullar, mjölk, kaffe och andra godsaker – bara att tacka och ta emot!

  • 15. Fira ordentligt

Har du sprungit en halvmara ska du vara stolt. Så glöm inte det viktigaste av allt – firandet! Fira på det sätt du känner för, oavsett om det innebär en hämtpizza och Netflix i soffan eller en stenhård krogrunda med klackarna i taket. Men tänk på att det är en av de folktätaste helgerna på året och att du bör boka bord i tid om du vill äta ute!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.