Högläsning gynnar barns språkutveckling

Att få krypa upp i soffan med ”läsmormor” kan vara den mysigaste stunden i veckan. Barnen får positiva minnen av läsningen - och böcker förknippas med något bra.

ANNONS
|

Forskning har visat att högläsning är väldigt gynnsamt för barns språkutveckling. Ordförrådet berikas och barnen får inblick i andra människors världar. När läsningen sker i små grupper får barnen dessutom utrymme att reflektera, ställa frågor och sätta ord på sina egna tankar. – Högläsning har en unik position i barns språkutveckling, säger Anna Hedlund, mediepedagog på Stadsbibliotekets barnavdelning.

Läs också:Seniorer som sagoläsare förgyller dagen Pensionärernas läsning i förskolan kan vara ovärderlig. Tiden är – som överallt annars – en bristvara och det är så mycket som ska hinnas med under en vanlig dag. Det är långt ifrån säkert att föräldrar och förskolepersonal hinner ägna sig åt högläsning. Representanterna för Allas Barnbarn bjuder på sin tid och ger samtidigt böckerna ett värdefullt skimmer. – Vid sidan om nyttan med högläsningen, är de goda känslominnena minst lika viktiga för barns läsutveckling. Böckerna förknippas med en härlig stund, säger Anna Hedlund. En bok ska helst vara både intressant och utmanande. Ibland kan det vara skönt för barnen att få sjunka in i en historia de känner igen och älskar, andra gånger är det roligt att lära sig något nytt. Nya ord berikar språket och förskolebarnen får glutta in i hur andra människor har det. Dessutom är dagens bilderböcker oftast rikt illustrerade, vilket kan bidra till ytterligare en skönhetsupplevelse. – Bilderböckerna är en egen konstform numera och både text och bild kan vara väldigt poetiska. För många barn innebär högläsningen deras första möte med konst, säger Anna Hedlund.
ANNONS