Så styr du upp din träning inför Girot

Om knappt två månader är det dags för Västsveriges stora cykelfest. GP har träffat elitcyklisten och Göteborgsgirot-ambassadören Jim Berg för att ta reda på hur man förbereder sig på bästa sätt.

ANNONS
|

Löparna har haft Göteborgsvarvet som sin årliga folkfest i 37 års tid. 2012 föddes en idé om att göra ett liknande koncept – ett motionslopp i och runt stan – för cyklister. Året därpå lanserades första upplagan av Göteborgsgirot, och sedan dess har loppet vuxit rejält – i år väntas inte mindre än 6 000 deltagare besöka cykelfesten som äger rum 5–7 maj.

I dag utgörs Göteborgsgirot av en rad olika lopp. För eliten finns ett varvlopp i centrala Göteborg som äger rum på fredagen, samt ett landsvägslopp på 140 kilometer som är öppet för både elit och motionär. Motionärerna kan också välja på att cykla halvgirot som är 35 kilometer eller 70 kilometer långa Stadsgirot, och för barnen finns Barngirot på 5 kilometer. Föredrar man skog och grova däck före snabbcyklad asfalt finns också det 50 kilometer långa mountainbikeloppet Bra Bil XC MTB.

ANNONS

    Jim Berg, ambassadör för Göteborgsgirot. Bild: Nicklas Elmrin
Jim Berg, ambassadör för Göteborgsgirot. Bild: Nicklas Elmrin

En som kan Göteborgsgirot utan och innan är Jim Berg. Han är själv elitcyklist, men också ambassadör för Göteborgsgirot och han har själv cyklat loppet flera gånger.

– Jag har kört 70-kilometersklassen en gång, och förra året körde jag både 140-kilometersloppet och GP-racet runt Götaplatsen. Det var en väldigt häftig upplevelse, det är en helt sanslös inramning att köra på Avenyn och höra folk stå överallt och skrika ens namn.

Som elitcyklist är det 140-kilometersklassen som står i fokus för Jim sedan den infördes i Göteborgsgirot, men han minns även den kortare 70-kilometersdistansen med glädje.

– Det jag gillar mest med Göteborgsgirot är just att det är ett stadsgiro, säger Jim Berg. Det är faktiskt något som är ganska ovanligt och lite annorlunda, men på ett positivt sätt. Man cyklar runt stan, man cyklar i stan, och man har både start och mål mitt inne i stan. På många andra lopp så är man antingen i jättesmå städer, mitt ute på en åker eller mitt ute i skogen. Här är man mitt i en stor stad och kör, och det är den absolut häftigaste delen i det hela.

Jim Berg menar också att Göteborgsgirot ger göteborgscyklister en unik möjlighet till att testa ny cykling.

ANNONS

– Det är något speciellt i att man faktiskt kan cykla snabbt och säkert på vägar som är avstängda. I vanliga fall är det ju inte särskilt ofta man kan cykla tvärs över Älvsborgsbron i det vanliga körfältet, säger Jim Berg, och fortsätter:

– Det här har också blivit bättre för varje år som gått. Samarbetet med Göteborgs stad har blivit bättre eftersom man anser att vi gör ett bra evenemang som är bra för folkhälsan i Göteborg. Av den anledningen får vi mer och mer uppbackning från staden, kommunen och poliser, vilket ger oss tillåtelse att använda vägar och att vi får hjälp med att spärra av vägarna.

Det finns alltså en uppsjö av distanser att välja mellan på Göteborgsgirot, men den mest populära är stadsloppet på 70 kilometer – vilket är en perfekt distans för den som är ny i motionscyklingens värld.

– Stadsgirot är ett perfekt för den som inte har cyklat så långt innan, som kanske precis köpt sin första racer, säger Jim Berg. Det är ett perfekt alternativ om man vill testa ett kul lopp på en varierad bana som är enkel att ta sig till.

För vissa kanske 70 kilometer låter som en extraordinär utmaning, men om man bara cyklar på ett förnuftigt sätt är det något som de allra flesta klarar av, menar Jim Berg:

ANNONS

– Ett vanligt misstag som många motionärer gör är att de inte tänker på att anpassa sin intensitet. Man sätter på full gas och kör, sen tar alla krafterna slut efter två timmar. Vi som tränar lite mer försöker beräkna hur långt det är, hur lång tid det kommer ta och anpassar vår intensitet efter det, säger han, och fortsätter:

– Jag skulle våga påstå att vem som helst klarar att cykla sju mil, så länge man har en vettig cykel och har rört sig lite i sitt liv. Visst, har man en gammal tantcykel och aldrig har cyklat över en mil så kanske man inte löser sju mil, men har man bara en bra cykel och har testat att cykla tre–fyra mil några gånger så är det inga problem.

Att ta sig runt är en sak. Men vill man genomföra ett lopp som Göteborgsgirot med viss behållning blir det i regel betydligt roligare om man också tränar inför uppgiften. Jim Berg förklarar:

– Det finns ju folk som kör Vätternrundan utan att träna, men det blir inte kul. Vill man göra ett lopp med lite fart får man ha tränat lite mer. Det är alltid bra om man har testat distansen en eller två gånger. Genom att göra det får man en uppfattning om hur lång tid det tar och hur jobbigt det är, säger han, och fortsätter:

ANNONS

– För att kunna göra det bör man ha gjort två-tre rundor på 45–50 kilometer, innan det två-tre rundor på 30–40 om man i sin tur bör ha gjort ett par rundor på 20–25 kilometer inför. Stegrar man bara försiktigt på det sättet hinner man vänja sig vid cyklingen på ett bra sätt.

Ett klassiskt motionärsmisstag är att fokusera mer på utrustning och prylar än på att faktiskt träna. Inom cyklingen finns snudd på obegränsade möjligheter inom detta, och när prylnörden upptäcker kolfiberhimlen kan cyklar kosta sexsiffriga belopp.

Men som enkel motionär behöver man faktiskt ingen avancerad cykel, och allt fler väljer så kallade hybridcyklar, som enkelt beskrivet är snabba och lättrullade cyklar med bekväma sittpositioner.

– I dag är cykelmarknaden så enormt diversifierad, säger Jim Berg. Det finns cyklar för varenda liten variation. En racer med smala däck kommer alltid vara snabbast, men jag skulle nog säga att om jag bara skulle köpa en cykel skulle jag satsa på en hybrid. I dag är det så liten skillnad. Då skulle jag kunna köra den med grövre däck och stänkskärmar på vintern, och med smalare däck på sommaren.

Han rekommenderar också att man tar hjälp med att hitta rätt sittställning för att få ut så mycket som möjligt av sin nya cykel.

ANNONS

– Givetvis tar det lite tid att hitta rätt och vänja sig vid sin cykel, men många har ingen aning om hur de ska sitta. Och där gör det enorm skillnad om någon erfaren tittar på en. Kör man 800 timmar om året känner man rätt bra själv om det är rätt, men för den som är ny är det svårare. Att investera i en så kallad bikefit gör faktiskt enorm skillnad.

Fakta: Göteborgsgirot

  1. Göteborgsgirot är ett motionslopp på cykel som anordnades första gången 2013. Årets upplaga äger rum 5–7 maj och det finns en rad olika discipliner och distanser att välja på. Dessa är:
  2. Prioritet Grand Prix: En tävling på fredagen för eliten, som går ut på att på en bestämd tid (50 minuter för herrar, 30 minuter för damer= cykla så många varv som möjligt på en 1,1 kilometer lång bana i närheten av Götaplatsen.
  3. Barngirot: Ett lopp för cykelkunniga barn från fyra år och uppåt. Bansträckningen går från Heden till Liseberg och tillbaka. Inne på Liseberg finns ett depåstopp där det bjuds på saft och bulle.
  4. Trehjulingsloppet: Gratis lopp för de allra minsta. Den 200 meter långa banan är förlagd till Heden och loppet är öppet för alla barn med balanscykel eller trehjuling.
  5. Stadsgirot: Stadsgirot är själva huvudloppet i Göteborgsgirot. Det är 70 kilometer och längs vägen passerar cyklisterna alla Göteborgs stadsdelar. Till största del utgörs sträckan av asfalt, men några passager med grusväg förekommer också. Loppet är ett motionslopp för alla över 15 år.
  6. Halvgirot: Vill man testa halva sträckan är Halvgirot alternativet. Halvgirot startar i Gårdsten och går i mål på Heden.
  7. Göteborgsgirot 140K: Det här är utmaningen för den som vill testa sina gränser. Den långa distansen är 140 kilometer lång och öppen för så väl elit som motionär. Start och mål är vid Heden, men däremellan får cyklisterna se stora delar av såväl Göteborg som kranskommunerna.
  8. Bra Bil XC MTB: Tycker man att asfalt är tråkigt är det här det givna alternativet. Bra Bil XC MTB är ett mountainbikelopp som startar vid Heden men därefter håller hus i Delsjön med omnejd. Banan utgörs framförallt av små stigar och grusvägar.
ANNONS