Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Marie Oskarsson: "Sippa som en italienare i sommar"

Varför vill alla ha Aperol spritz plötsligt? Är det bara för att drinken känns kontinental, somrig och påminner om semestern i Italien? Eller är det kanske resultatet av lyckad pr?

Sommaren går numera inte bara i rosa, som i roséviner, utan även i rödorange. Sedan ett par år har den italienska apéritifen Aperol blivit en stor hit i barer och på balkonger. Alla dricker Aperol Spritz med kontinental självklarhet.
Den lätt orangeröda drycken skapades 1919 av bröderna Barbieri, och lanserades på en internationell mässa i Padua. Den har en komplex, aningen bitter smak som är sprungen ur det 30-tal ingredienser som det (förstås) hemliga receptet innehåller. Några av dem är dock kända: örter, rabarber, bitter apelsin och vanilj. Smaken i kombination med att den är relativt alkoholsvag (11 procent) gjorde Aperol till en populär apéritif i Italien under 1900-talets drygt först hälft.
I slutet av 1980-talet behövde varumärket dock få hjälp att nå ut. Då lanserades kampanjer för det som nu är sommardrinken no 1 för många – Aperol Spritz, alltså Aperol, prosecco och mineralvatten. Men fortfarande var Aperol mestadels en italiensk angelägenhet.
Det första steget mot internationell berömmelse kom när Gruppo Campari köpte företaget 2003. Då hamnade Aperol i ett internationellt storföretag, med alla de marknadsföringsmässiga muskler det innebär.
2011 beslutade de nya ägarna att lansera Aperol i uppfräschad tappning med ny flaska och en etikett som associerade till den snabbmixade sommardrinken Aperol Spritz. Samtidigt valde The International Bartenders Association drinken Spritz Veneziano (där Aperol är en av ingredienserna) till officiell drink på sin årliga konferens 2011. Det gav drycken ytterligare en skjuts ut i världens coola barer.
Så här är vi nu då, sex år senare, och upplever frukterna av både bröderna Barbieris smakexperiment och en dryckesgigants väl genomförda marknadsföringsarbete.

Marie Oskarsson är Två Dagars vin- och dryckesexpert. Hon provar alla produkter i Systembolagets sortiment och gör varje vecka ett urval av dem som är allra bäst just nu.

Mest läst