Marie Oskarsson: "Det ekologiska segertåget fortsätter"

Vi väljer allt mer ekologiskt, både när det gäller mat och vin. Det märks både på utbudet och den större bredden på priserna. Utbudet ökar, och vi handlar allt mer.

ANNONS
|

Vi svenskar var tidiga på den ekologiska bollen. I dag ligger vi på andra plats i världen när det gäller hur mycket ekolog­iska produkter vi köper. Enligt en undersökning som Ekoweb gjorde tidigare i år lägger vi 8,70 kronor av varje hundralapp som vi spenderar på just ekologiska produkter när vi handlar mat, och när det gäller dryck är vi också allt mer benägna att välja eko. Det året såldes nära 40 miljoner liter ekologiskt vin och knappt 14 miljoner liter ekologiskt öl på Systembolaget. Försäljningen av ekologiskt öl ökade med nästan 50 procent mellan 2015 och 2016.

Ett av skälen är förstås att det gått en hel del år sedan Arla lanserade den första ekologiska mjölken 1991, och därmed introducerade ekolog­iska produkter för den breda massan. Vi har vant oss vid att det finns allt mer att välja på.

ANNONS

Undersökningar visar också att de som väljer ekologiskt är villiga att lägga mer pengar på sin mat. Det lönar sig för dagligvaruhandlare att sikta in sig på de kunderna.

Nu fungerar ju inte Systembolaget som en vanlig dagligvarubutik. Ändå hade det inte varit konstigt om profilen på eko-kunderna hade påverkat utbudet av ekologiska viner och ekologiskt öl, så att vi såg fler exempel på viner av högre kvalitet och originalitet.

Det är fortfarande så att den stora mängden ekologiskt vin finns i prissegmentet under 100 kronor. Alla är inte från distrikt och producenter som strävar efter att göra personliga kvalitetsviner. Samtidigt är en av trenderna i dryckesbranschen att vi väljer allt dyrare viner av bättre kvalitet, gärna från de klassiska vindistrikten.

Väljer man en ekologisk biff med ett högre kilopris kanske man vill ha ett ekologiskt vin som matchar det fina köttet och är beredd att betala för en bättre flaska vin.

Marie Oskarsson är Två Dagars vin- och dryckesexpert. Hon provar alla produkter i Systembolagets sortiment och gör varje vecka ett urval av dem som är allra bäst just nu.

ANNONS