Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/3

Chatrine styr Ostindiefararen mot nya mål

Hon är tjejen från Storuman som rott sju Göteborgskalas i hamn och fått Göteborg som evenemangsstad att blomstra. Som vd för Ostindiefararen ska nu Chatrine Fritzell locka göteborgare och turister till Masthuggsskajen när skeppet lägger till för gott.

Det som imponerat mest, menar hon, är hantverket som ingått i återuppbyggnaden och driften av skeppet. Allt från detaljerna i vilka träslag som använts till beredningen av kohudarna kring roderbälgen som skydd mot att vatten kommer in i skrovet via roderbrunnen. En metod som än i dag är i bruk. 
– Hela skeppet är ett enda stort hantverk från aktern till fören, säger Chatrine Fritzell.
Kunskap som funnits och finns hos enskilda individer, men som nu samlats i organisationen. 

Ostindiefararen Götheborg är en replika av ett skepp som hösten 1745 gick på grund och sjönk under hemfärden efter en expedition till Kina. 
Att staden Göteborg i dag ser ut som den gör, berättar hon, beror mycket på att Ostindiska kompaniet lyckades skapa en framgångsrik internationell handels- och sjöfartsstad.

Bild: Elisabet Omsén

Vägen till vd-posten har varit krokig. Uppvuxen med föräldrar som båda var lärare föll det sig naturligt för Chatrine Fritzell att utbilda sig till förskolelärare. 
Efter sex år i yrket fick hennes dåvarande man möjlighet att tjänstgöra i USA och hon blev medföljande fru utan arbetstillstånd. Modellerbjudande gav henne dock möjlighet att jobba, även om hon som snart 30-åring aldrig haft några drömmar om att stå framför kameran. Under åren på andra sidan Atlanten reste hon och maken genom 48 av de 50 delstaterna. De sov i bilen och levde campingliv. Hon uppskattade det sociala livet och fick många nära vänner bland lokalbefolkningen.
– Vi har mycket att lära av amerikanarnas sätt att umgås, de gör det inte så märkvärdigt.

Genom ett misstag, hennes ansökan till en tjänst som researcher hamnade i fel hög, blev Chatrine Fritzell programledare när TV4 startade lokalt i Göteborg. Björn Fjelkegård drev nyhetsinslagen och hon ansvarade för featurematerialet med intervjuer med storheter som Margaretha Krook, Lisbet Palme och Jan Guillou.
Chatrine Fritzell lärde sig hur man arbetar som programledare genom att prova sig fram. Att tacka nej till en utmaning av rädsla för att misslyckas ligger inte för henne. Uppväxten i en liten by i Lappland har härdat henne.  

Efter ytterligare några tjänster rekryterades hon till ansvarig projektledare för Göteborgskalaset. Sju kalas hann det bli. Och därefter tio år som projektledare på Göteborg & Co. Att få vara en del i uppbyggnaden av Göteborg till en ledande evenemangsstad tycker hon har varit stimulerande.
– Vi hade ett tydligt uppdrag och alla drog åt samma håll.

I och med att Göteborg & Co ansvarade för aktiviteterna på land vid både sjösättningen av Ostindiefararen Götheborg 2005 och därefter hemkomsten 2007, fick Chatrine Fritzell en inblick i det komplexa nätverk av krafter som medverkat till att möjliggöra projekt. 
– Utan alla volontärer hade äventyret aldrig gått att genomföra.

Nu är det Chatrine Fritzells uppdrag att göra Ostindiefararen Götheborg till en publik verksamhet.
– Storytelling är stort i dag och vi har en uppsjö av berättelser att dela med oss av.
Utmaningen ligger i att hitta sättet att berätta alla dessa innehållsrika historier på. År 2021 firar Göteborg 400-årsjubileum och då ska området kring Masthuggsskajen vara en självklar mötesplats för göteborgarna och turisterna.

Fakta: Chatrine Fritzell
Ålder:
61 år.
Aktuell: Nytillträdd vd för Ostindiefararen Götheborg.
Familj: Två vuxna barn, Carl och Lisa och nyfödda barnbarnet Sam.
Bor: Linnéstaden
Fritidsintressen: att läsa, träning, friluftsliv och resa.

Fakta: Ostindiefararen Götheborg

  • Är en replika av en ostindiefarare som gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp hösten 1745. Skeppet var då på väg hem efter sin tredje Kinaresa. Människorna ombord räddades, men en stor del av lasten gick förlorad.
  • 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget av replikan. Åtta år senare sjösattes Ostindiefararen Götheborg och under 20 månader mellan 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Därefter har skeppet varit ute på totalt åtta expeditioner och har besökt fler än 70 olika hamnar runtom i världen.
  • Har haft över en miljon besökare sedan skeppet stod klart 2005.
  • Guiderna är en del av besättningen och delar gärna med sig av sina upplevelser.
  • Källa: Svenska Ostindiska Companiet AB (SOIC).
Mest läst