Mäklare säljer med mord och frukt

ANNONS
|

Stockholmsbaserade mäklarfirman Fantastic Frank har bara funnits i några månader, men har redan lämnat avtryck i branschen.

– Vi jobbar till exempel med modefotografer i stället för bostadsfotografer. Mäklarbranschen är ganska stel och har mycket att lära av reklam- och modebranscherna, säger grundaren Tomas Backman.

Mycket tid läggs på fotografering av lägenheterna som ska säljas.

– Vi tänker oss en historia under själva plåtningen, till exempel en person som packat resväskan och är på väg någonstans. Sedan fryser vi ögonblicken och plåtar, säger Tomas Backman.

Metoden har ofta gett en känsla av vardag - en slängd sko i hallen, disk på fönsterbrädan eller obäddade sängar.

ANNONS

– En rufsig säng kan se platt ut, men vi jobbar med djup och dynamik och gör den vacker. Vi gjorde många rufsiga sängar i början och folk älskade det, det är bra att fånga ett liv och inte bara en död lägenhet, säger Tomas Backman.

I våras stylade han tillsammans med sina kollegor en lägenhet som en mordplats. På sängen kunde man se den typiska silhuetten av en person - gjord med lyxslipsar. Den senaste snackisen på både Facebook och Twitter är en lägenhet som fyllts till bredden med frukt - på sängen, i handfatet, till och med i bastun.

– Det är en stor lägenhet där det är viktigt att guida betraktaren. Ögat faller på frukten först och går sedan vidare, säger Tomas Backman.

Själv kommer han från reklambranschen och är "en torsk på inredningstidningar". Idén till Fantastic Frank föddes genom att han ifrågasatte avsaknaden av starka varumärken inom mäklarbranschen.

– Vi försöker ha en profil som lockar den medvetna 30-åringen i storstan. Vi är en mäklare för MTV-generationen, säger Tomas Backman.

ANNONS