- Ska man göra ett tillägg till en gammal byggnad är det ingen idé att göra något i samma stil, det blir ändå ett stilbrott. Då är de bättre att bryta helt. Här är det en del som är 20-tal och en del som är 2000-tal, säger villans ägare Lars Gustaf Andersson.
Lars Gustaf, som började som reklamdesigner och sedan varit framgångsrik marknadsföringsstrateg, har själv ritat tillbyggnaden till villan i Salängen i Borås.
Tog bort en hel vägg
Han har samarbetat med Christer Nordlund på DTH Arkitekter som gjort den tekniska dimensioneringen av konstruktionen. Man har tagit bort en hel vägg i 20-talsvillan och huset hålls upp av synliga stålbalkar. Plåt- och glaskuben är också uppbyggd med en stomme av stålbalkar.
- Det är som ett jättelikt Meccano, allt är skruvat samman, säger Lars Gustaf.
Utbyggnaden vetter mot norr och är helt glasad utom på den östra sidan som har morgonsol. Där står två smala fönsterband för ljusinsläppet.
Inomhusklimatet är behagligt
Att solen aldrig lyser direkt på glasväggarna gör att det inte behövs någon speciell ventilation, inomhusklimatet är alltid behagligt.
Den nybyggda kubens fasad är klädd med väderbeständig rheinzink-plåt som starkt bryter mot 20-talsvillans kittfärgade puts.
- Jag tycker det är kul med kontraster, säger Lars Gustaf.
Och nog kan man kalla det här huset kontrasternas hus.
Ville förändra sitt liv
Redan historien bakom tillblivelsen av huset och känslan i det kontrasterar starkt. Bakgrunden till att detta trivsamma hem alls kom till är en familjetragedi. Lars Gustafs fru dog i bröstcancer i början på 2000-talet och lämnade honom med två små barn, Ebba och Simon, idag 13 och 10 år.
Lars Gustaf ville förändra sitt liv, sålde den textilkoncern han då ägde och började studera konst på Dômen konstskola och Valand i Göteborg i fyra år. Familjen ville också flytta och komma närmare barnens skola och den här villan låg bra till.
Men huset behövde byggas om och byggas till och resultatet blev en rad kontraster.
Kantigt modernistisk tillbyggnad
Den ljusa reveterade 20-talsvillan är till det yttre pietetsfullt renoverad, inuti är den kraftig omändrad.
Nybyggnaden är kantigt modernistisk i mörk plåt. Samtidigt är den diskret, den inkräktar inte på 20-talshusets former och den syns knappt från gatan.
Trädgården på framsidan efterliknar en gammaldags villaträdgård och de mjuka formerna passar bra ihop med 20-talsvillans idylliska stil.
Bambysnår skymmer garage
Trädgården på baksidan har en helt annan karaktär, med ett bambusnår som skymmer grannens garage, en geometrisk stenlagd kryddträdgård och en japansk vattenränna i sten. Uteplatsens klinkergolv är blankslipat närmast vattenrännan för att ge intryck av att vattnet rinner över. Det slipade partiet fortsätter in i allrummet så i viss belysning ser det ut som vattnet rinner in i vardagsrummet, ett sätt att binda ihop inne och ute.
Från gatan finns ingen insyn, men en av Lars Gustafs grundtankar är att leva öppet.
- Vi ska kunna kommunicera i hela huset, barnen ska kunna höra när det är mat, jag ska inte behöva ropa eller rusa efter dem.
Skjutdörrar av glas
Och hela huset har öppnats, från källaren till taknocken. De få dörrarna är ofta skjutdörrar av glas. Till och med toalettdörren är av frostat glas.
Lars Gustaf anser att köket är husets hjärta och han har velat skapa en modern version av bondeköket så att det också är vardagsrum. Och det är tydligt att köket är husets absoluta centrum. Dit dras man och där hamnar man automatisk efter rundvandringar i villan.
Lars Gustaf älskar att laga mat och från sin plats bakom spisen har han fri sikt mot ytterdörren, trappan till övervåningen, källartrappan och tillbyggnaden och genom glasväggarna ut i trädgården.
Allt inom räckhåll i köket
Det är öppenhet men också kontroll på allt som händer i huset.
Köket är genomtänkt med allting inom räckhåll. Glas, koppar, tallrikar är placerade i utdragslådor så att barnen lätt kan nå dem. Den ena sidan av köksön är tillagningssida, den andra är inlämningssida där använda tallrikar, glas och bestick kan återlämnas och ställas in i diskmaskinen.
Köket bildar ett allrum tillsammans med tillbyggnadens bottenplan ett par trappsteg ned. Dessutom finns i villans bottenvåning en stor hall och två sällskapsrum med soffgrupper och rymliga bokhyllo
Halvgenomskinlig badrumsvägg
- Konstböcker är mitt livselixir, att sitta här med ett glas konjak och bläddra i en konstbok är kontemplation.
En trappa upp ligger barnens rum och Lars Gustafs kombinerade sovrum och arbetsrum som är öppet ut mot allrummet.
Öppenheten går igen överallt. Badrummets dusch har yttervägg av halvgenomskinligt glastegel med en klar ruta i ögonhöjd.
- Så man kan se ut när man duschar, säger Lars Gustaf.
Stora takfönster åt norr
Han har öppna innertaket till vinden och inrett ett lekrum och en liten hemmaateljé däruppe, så han även kan arbeta hemifrån. Stora takfönster ger jämnt och behagligt ljus. De är vända mot norr och syns inte från gatan.
- Egentligen tycker jag att det ska finnas utrymme för alla ens intressen i ett hem. Men min målarateljé kan jag inte ha hemma, jag stänker ned för mycket, säger han.
Bostadsytan är cirka 260 kvadratmeter men huset känns inte så stort, kanske för att det är så fyllt av grejer.
"Jag har svårt för det avskalade"
- Jag är inte minimalist. Jag har svårt för det avskalade, jag tycker en asketisk miljö i heminredning är människofientlig. Ett hem ska leva med sina människor.
Det är tätt mellan sittgrupperna i bottenvåningen. Och här slår Lars Gustafs förkärlek för kontraster ut full blom.
Inte långt från ett par hardcorefunkis Le Corbusiersoffor står en antik soffgrupp i röd plysch och bakom den en Gretsch elgitarr.
Tom Pettys gitarr
- Den har tillhört Tom Petty som köpt den av Linda Ronstadt, säger Lars Gustaf och tillstår villigt att han är samlare.
- Jag är en av världens största samlare av Swatch-klockor, jag har nästan 5 000 stycken, säger han.
Fast Swatch-klockorna har han inte hemma. Däremot är huset fullt av vackra saker, fåtöljer, stolar, bord, skåp, vaser, porslin, glas, skulpturer, tavlor. Kring de flesta föremålen kan han berätta en historia, vem som har designat det och varför, vem som tillverkat det och hur han fick tag i det.
En blandning av kvinnligt och manligt
Om kontrasterna säger han själv att hemmet är en blandning av kvinnligt och manligt.
- Jag har en kvinnlig sida som bejakar färger och former. Många kvinnor som kommer hit ser med viss avund på min inredning, säger Lars Gustaf och pekar på de blommigt glada Josef Frankgardinerna.