Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/12

Karsten Johansen – Sveriges mest upprörande mäklare

Bostadsannonsen som alla tydligen talar om. Den som "fått sociala medier att koka" och beskrivs som udda, uppseendeväckande och pinsam. Karsten Johansen spetsade sin annons, för en trea i Malmö, med statister, mys i sängkammaren och lyxigt mingel.

– Det måste ha varit nyhetstorka i början av juli, säger Karsten Johansen, chef och mäklare vid Mäklarhuset i Malmö.

Bostadsannonsen för lägenheten i centrala Malmö är inte som alla andra annonser. Karsten Johansen har skapat en liten berättelse om en trevlig, lyxig och intim bjudning. En historia som utspelas i just trean, med utgångspris 6 650 000 kronor.

OBS bilden är ett montage. texten i bilden tillhör dock originalet. Foto: Mäklarhuset/DIAKRIT.



Berättelsen innehåller övertydliga produktplaceringar och minglande statister vars trevliga kväll väcks till liv av mäklarens författade bildtexter.

Uppståndelsen handlar alltså om detta ovanliga grepp och Karsten Johansens förmåga att placera fler punkter i rad i löpande text än någon mäklare före honom.

– Det här har jag velat göra länge. Jag har försökt att få till en hel del udda och roliga grejer genom åren, säger han.

Upprörande pinsamt och så vidare

Karsten Johansen säger att han fått ta emot flera samtal från folk som ilsket vill förmedla sitt missnöje över annonsen.

– En man ringde bara för att säga att han aldrig sett något värre och att han minsann aldrig skulle låta mig förmedla hans bostad.

– Sen var det en kvinna som var väldigt upprörd. Hon menade att annonsen var förnedrande mot kvinnor, fortsätter Karsten Johansen.

Hur reagerade du på det?

– Jag bad henne om ursäkt. Det var aldrig min mening. Men folk som blir upprörda över sånt här har nog en tendens att bli det i största allmänhet tror jag, säger Johansen.

“Vem vill se högupplöst närbild på en kran?”

"Goda vänner på väg, alltid lika roligt med mingel på vinden".  Foto:Mäklarhuset/DIAKRIT.

Han säger sig ha svårt att förstå varför så många reagerat negativt på "ingredienser" som finns i all annan reklam vi exponeras för.

– Ser du en reklamfilm för bilar på tv så tror jag inte du reagerar på att det sitter någon och kör bilen. Men just bostadsannonser och fastighetsförmedling i Sverige är så himla konservativt.

Karsten Johansen säger att hans grepp är vardagsmat i exempelvis USA. 

– Vem vill se högupplöst närbild på en kran? Det är ju sånt som byråerna betalar proffsfotografer för. Jag menar vita liljor? Det är så platt.

Ångrar du annonsen såhär i efterhand?

– Nej det gör jag verkligen inte, säger Karsten Johansen.

Fler som berättar om upprörda – än upprörda

Bostadsannonsen, publicerad 11 juli i år, har utan tvekan fått en hel del uppmärksamhet. På sociala medier kan man läsa reaktioner i stil med: 

"Det här är det värsta jag sett", varvars med "Årets bästa - Jag har kramp i ansiktet".

Ris och ros. Lejonparten verkar snarare roade än upprörda.

Exakt hur många i vårt avlånga land som sett annonsen, hur de i sådana fall har reagerat eller ej, lär vi aldrig få veta. Vad som däremot är tydligt är att svenska medier kastade sig över Karstens verk.

"Här skulle man kunna stanna hela kvällen.....måste vi gå ut?". En av bilderna i annonsen visar värdparet och deras gäster ha det trevligt i lägenheten till salu. Foto: Mäklarhuset/DIAKRIT.

Beskrivs som "Reklamig"

Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenska Dagbladet, Sveriges Radio och Nöjesguiden är några av de som uppmärksammat att trean på Södra Promenaden är till salu.

Uppseendeväckande, udda, lustig och rent av den pinsammaste bostadsannons du någonsin sett?

Det slås fast i flera artiklar att sociala medier kokar.

En sanning med modifikation. Vid närmare efterforskning hittar man nästan bara ovan nämnda mediers inlägg om bostadsannonsen. De privatpersoner som reagerat själva, gör det i nio fall av tio med hänvisning till just medier.

I Blekinge tar man in en annan mäklare till radions eftermiddagsprogram för att konstatera att Karstens annons helt klart är "reklamig".

Det konstaterade Wiveca Klar, mäklare på Svensk Fastighetsförmedling i Karlskrona, för P4 Blekinge.

"Den har slagit rekord"

– All publicitet är bra publicitet. Det har varit väldigt roligt att läsa alla artiklar om min annons. Det känns fint att jag lockat fram så mycket kreativitet hos skribenterna, säger Karsten Johansen.

Att få just uppmärksamhet, klick till sin annons och byråns hemsida, var såklart målet säger han.

– Det här var en kul grej. Produktplaceringen är från butiken bredvid kontoret och alla "statister" är vi på Mäklarhuset, våra vänner och familj.

Det är tillskruvat för att få just den effekt vi sett säger Karsten Johansen under ett knastrigt telefonsamtal med Göteborgs-Posten.

Han har gått upp på en klipptopp för att få bättre signal. Annonsen har inte bara dragit igång medier, den har dessutom slagit rekord på bostadssajten Hemnet, säger Karsten från klipptoppen på Cypern.

– Den är den mest klickade annonsen. Det är något med 200 000. Den har slagit rekord.

Oklart "rekord"

Hemnets pressavdelning säger att man på grund av semestertider och andra orsaker varken kan dementera eller bekräfta om Karstens påstående stämmer. Det som står klart och tydligt på alla av bostads-sajtens annonser är hur många som besökt dem.

Södra Promenaden 57:s dryga 16 000 besök är i alla fall inte i närheten av något rekord. Men en viral succé har det utan tvekan varit. I alla fall om man ser alla mediers omskrivningar som publicitet för Mäklarhuset i Malmö.

Som fingervisning kan noteras att Nöjesguidens artikel har delats mer än 1 000 gånger på Facebook. Den är antagligen bland de mer spridda artiklarna men skvallrar om att många hört och snackat om artikeln.

Det kommer mera

Oavsett vem som klickat på vad är Karsten Johansen mycket nöjd med den uppmärksamhet, samt 99 procent av de reaktioner, som hans tillspetsade bostadsannons genererat. Nu är han beredd att satsa på konceptet på riktigt.

– Nu vet vi att det funkar. Det här var en kul grej på en fredagseftermiddag. Det jag ser framför mig hädanefter är professionella produktioner.

– Å kanske se över det här med bildtexter, snygga till det, tillägger Karsten Johansen. 

Södra Promenaden 57

Utgångspris: 6 650 000 kronor
 
Boarea 125 m²
 
Antal rum 3 rum
 
Avgift/månad 6 240 kr/mån
 
Pris/m² : 53 200 kr
 
Driftkostnad: 7 200 kr/år

Källa: Mäklarhuset.
Mest läst