Hus med egen väntsal

ANNONS
|

- Det här är nog det enda stationshuset efter Bohusbanan som har kvar sin ursprungliga rumsindelning, säger Mats Nyblom stolt.

Han visar runt i det stora huset. Väntsalen har just blivit återställd till originalskick, inklusive ådringsmålade väggfasta bänkar. Förutom väntsal, järnvägsexpedition, godsexpedition består huset av två lägenheter, en stor på andra våningen för stinsen och en mindre på första våningen för stationskarlen.

Mats Nyblom är järnvägsman ut i fingerspetsarna, han jobbade många år på SJ och är nu vd för ett tågföretag. När han skulle skaffa sommarbostad ville han ha en järnvägsstation.

- Det var inte så att jag letade sommarhus i Bohuslän och det råkade bli en järnvägsstation utan jag letade efter en järnvägsstation och den råkade ligga i Bohuslän, säger han.

ANNONS

Det var för 18 år sedan han hittade stationshuset i Kragenäs i norra Bohuslän och sedan dess har renoveringen växt till ett långtidsprojekt.

Militärt förråd

Stationen lades ned i november 1966 men tågen stannade här till 1986, väntkuren finns kvar.

Efter att stationen lagts ned använde militären den som förråd till 1993 när Mats köpte den. Då var det sly hela vägen runt huset, fönstren var förspikade och bin hade byggt bo i trappuppgången och sovrummet.

Mats fick börja med det mest basala för att få ett beboeligt hus, att plocka ned skivorna från fönstren. Inget fungerade, det gällde att få igång vatten och avlopp och el. Vattnet kommer nu genom självfall från en brunn 300 meter bort. Mats lät installera varmvattenberedare, reparera skador på fasaden och få hängrännor och stuprör bytta. Kitta om, måla fönster och putsa om taket i köket på bottenvåningen, det var helt förstört. Röja sly, grusa stationsplan. Återskapa en utemiljö med gräsmattor och rabatter och bärbuskar. Lindarna som planterades när stationen byggdes 1903 står kvar, nu imponerande stora.

Halvfart när barnen var små

Under den första tiden gick arbetet raskt framåt men sedan Mats och hans fru Birgitta fått barn 1995 har renoveringen gått på halvfart till de senaste två åren då den tagit fart igen.

ANNONS

- Och arbetet fortsätter. Rotavdraget har gjort det lättare och än finns mycket kvar att göra, säger Mats.

Det luktar linoljefärg i trappuppgången. Den är nyrenoverad och ådringsmålad. Lägenheten på andra våningen, som är den familjen använder som sommarbostad, är inredd med möbler från 60-talet och bakåt, mest nyrenässans - den lite brunmurriga stil som var vanlig i början på 1900-talet innan funkisen slog igenom.

Låter masoniten sitta

Mats vill återställa hela stationshuset till så som det kunde ha sett ut när det var i drift i mitten på 1900-talet. På 1950-talet renoverades huset och köket kläddes in med grönmålad masonit i två kulörer, både på väggar och spegeldörrar. Mats har låtit masonitplattorna sitta kvar utom på en vägg där han tagit fram pärlsponten.

- Spegeldörrarna finns ju kvar i resten av lägenheten så man kan titta på dem där.

Enda avsteget från det tidstypiska är en bänkdiskmaskin, den har Mats fru Birgitta drivit igenom.

- Där fick Mats ge sig, säger hon.

I båda köken finns vedspisar, en liten svart nere och en större i blekgul emalj uppe. Båda köken har gamla kylskåp från 50-60-tal.

Murat enligt orginalritningar

Lägenheten på övervåningen har tre rum och kök plus två små kammare under snedtaket på båda sidor, i den ena sover barnen Sanna, snart 16, och Hector som fyller 14 just när GP Bostad är på besök.

ANNONS

Den andra kammaren är spelhåla för det obligatoriska tv-spelet när det finns tonåringar i huset. Dessutom finns en stor vind med ståhöjd som skulle gå att inreda.

Mats har låtit mura om de två skorstenarna enligt originalritningarna, den ena är helt klar och alla eldstäderna går att elda i, den andra väntar på att få insatser.

Den fyrkantiga kakelugnen i ett av rummen är original, den runda i ett annat rum är inskaffad på en bondgård i Stockholmstrakten.

Varmt vatten bara i badrummet

I lägenheten finns en blandning av tapeter från olika tidsåldrar. I hallen en 50-talstapet, i två av rummen nyuppsatta smakfulla med mönster från början av 1900-talet, i ett av rummet en tapet av obestämd ålder som satt när Mats och Birgitta tog över huset.

En gammal brun linoleummatta har fått ligga kvar i ett av rummen, i de övriga är trägolven framtagna.

Varmvatten finns bara i badrummet, inte i köket.

Bostaden på övervåningen är på cirka 120 kvm. Huset är stort, yttermåtten är 17 x 10 m, med en halvmeter tjocka väggar blir innermåtten 16 x 9 meter, vilket ger cirka 150 kvm i varje plan. Det är 3 m i takhöjd på övervåningen, 3,10 nere.

Stora stationshus längs banan

ANNONS

Den som har åkt längs Bohusbanan har sett att alla stationerna är lika ståtliga. Mats berättar att de ritades av SJ:s chefsarkitekt Folke Zettervall i nationalromantisk stil. Att de är så stora beror på att Bohusbanan byggdes som statsbana och var tänkt att knyta samman Göteborg och Oslo.

Banan invigdes 1903, men 1905 upplöstes unionen mellan Sverige och Norge. Och den privata Dalslands järnväg fanns redan och anslöt till norska statsbanan vid Kornsjö. Dalslandsbanan var till stor del finansierad av norska pengar och de investerarna motarbetade av alla krafter en fullbordan av Bohusbanan över Svinesund. De ville inte ha konkurrens, det skulle minska värdet av deras investeringar i Dalsland. Så Bohusbanan fick aldrig någon förlängning in i Norge.

42 postfack

Mats har en omfattande dokumentation om stationen och har fått många berättelser från personer som var med när stationen var i bruk. Stationen var en kombinerad post och järnvägsstation, så det finns två glasluckor, en biljettlucka och en postlucka. Luckorna låg på vinden och är nu tillbaka på plats inklusive snurrskivor.

Väntsalen med stengolv och stenväggar har det klassiskt ödsliga väntsalsekot.

42 postfack är infällda i väggen bredvid biljettluckan. På baksidan, från expeditionen, kan man läsa namn på innehavarna av postfacken som Barnhemmet, Pensionatet, Gösta Karlsson, Zackrisson, Anna Karlsson, Bertil Strömberg, Vimpel.

ANNONS

Där finns också fack för de små brungula biljetter av kartong som speglar en annan tid. Handskrivna anteckningar talar om vilka biljetter som låg i vilket fack, som Cykelbiljett högst 50 km 2:50. Inflationen visar sig i överstrukna siffror, priset T o R Strömstad ökade på några år från 14:20, över 15:20 och 16:00 till 18 kronor.

Taket nästa projekt

Mats tanke är att behålla väntsal och expedition som de var, det finns tillräckligt med utrymme i huset ändå.

Han har fått Tanums kommuns byggnadsvårdspris för sitt arbete att bevara Kragenäs station. Men han har en bit kvar tills huset blir som han vill ha det.

Nästa projekt är att lägga om taket på ena sidan, och därefter kanske renovera köket på bottenvåningen. Järnvägsexpeditionen är också kvar att renovera. Mats Nyblom tror att det nog tar ytterligare 2-5 år innan han är helt klar.

ANNONS