Gammal färg väcks till liv

ANNONS
|

Mixerstaven brummar igång med ett dovt smackande ljud. Det doftar ägg och linolja. Färgpigment och vatten blandas med en pannkaksliknande smet av ägg och linolja, och så är målarfärgen färdig.

Äggoljetempera är inget nytt påfund, tvärtom. Stora 1400-talskonstnärer som Botticelli använde färgtypen i sin konst, och skrapar man längst in på ett gammalt fönster är det inte alls omöjligt att det innersta lagret är just äggoljetempera. Nu när vi börjat fundera över alla kemikalier i vår omgivning får fler och fler upp ögonen för äggoljetemperan igen, tack vare att den är så miljövänlig. Man kan blanda den själv i köket och utan problem hälla ut resterna i avloppet. Kriterier inte ens våra miljö- och allergimärkta, vattenbaserade färger når upp till i dag.

ANNONS

Person med stor betydelse

Milis Ivarsson är expert på äggoljetempera och kanske den person som haft störst betydelse för färgtypens återkomst i vårt land. Hon har ägnat ett helt liv åt att forska om hur olika jordpigment fungerar och reagerar tillsammans, och just idag ska hon visa hur man blandar äggoljetempera i sin ateljé i ett gammalt timmerhus på landsbygden ett par mil utanför Örebro.

– Jag var nog bara ett par år gammal första gången jag kom i kontakt med färgen. Min morfar lärde mig tidigt att blanda färg på egen hand, berättar Milis och doftar ned i burken där jordpigmentet löst med vatten har skiktat sig en aning, precis som vanlig blålera gör om man häller den i en hink.

– Färg måste dofta bra. Det gäller både pigmentet och bindemedlet, som är en verklig färskvara, säger hon.

Färgen kan alltså inte stå i en burk i garaget i ett år i väntan på att man ska få tid.

– Svårigheten ligger kanske i att man måste våga blanda färgen själv. Man kan inte bara öppna en burk färg och börja måla.

Dovare färgskala

Jordpigmenten har en dovare färgskala. Och det var egentligen där det började för Milis. Hon menar själv att hon ser världen genom form och färg och har ett slags absolut gehör för kulörer och färgsättning. När hon som 17-åring besökte Florens och för första gången mötte Botticellis målningar, blev det en slags vändpunkt. Eller startskott för det hon sett som sin livsuppgift sedan dess.

ANNONS

– De enorma målningarna hade varken pansarglas eller vakter på den tiden. Jag mötte dem ensam och blev, vad ska jag säga, liksom slagen till marken. Bergtagen. Det var så här jag ville att mitt eget måleri skulle kännas, minns hon.

Väl hemma kunde hon konstatera att färgtypen var äggoljetempera, men det fanns mycket liten kunskap om hur man skulle blanda den för att få fram rätt egenskaper och kulörer.

Till stora delar förlorad kunskap

– När man på 1800-talet började använda andra färgtyper och pigment med tungmetaller ville man åt en mer kulört färgskala. Det mer dova, finstilta måleriet försvann. Och sedan kom syntetiska pigment.

Efter ett par års konststudier i Lund gav hon sig i kast med att på egen hand studera färg och färgpigment, att hitta tillbaka till den kunskap som till stora delar gått förlorad.

I dag är det dock inte som konstnär hon svingar sin pensel. Konstnärsskapet gav hon mer eller mindre upp för sin egen forskning kring mineralogi och det detektivarbete det varit att hitta tillbaka till de gammal pigmenten. I dag, när hon redan passerat pensionsåldern, är det främst färgsättning av hemmiljö som engagerar.

– Jag ser det som min livsuppgift att hjälpa människor att skapa vackra rum. Skönhet i vardagstillvaron.

ANNONS

Började studera konsthistoria i Lund 1968.

Fortsatte studier i bland annat mineralurgi på egen hand.

Arbetade som konsult och färgsättare åt bland annat Norrgavel på 90-talet.

Startade företaget Ovolin, som säljer färdigblandad äggoljetempera på burk, i slutet av 80-talet.

Skrev boken Jordens färg tillsammans med sin dotter Frida Hafvenstein.

Driver sedan 2005 företaget Av Jord, tillsammans med sin familj. Av Jord säljer påsar med färdigblandade pigment, det ”enda” man behöver göra är att lösa pigmentet i vatten, mixa ägg och linolja och sedan blanda ihop allt till en färg. Idén uppkom när boken var klar, eftersom de båda insåg att många tycker att det är för besvärligt att väga jordpigment själva.

* Helt miljövänlig, går att spola ut i avloppet eller lägga på komposten.

* Går att måla på vad som helst, både utomhus och inomhus, om man bara grundmålar först – trä, tidigare målade ytor, puts, textil.

* Hindrar emissioner från tidigare lager plastfärg.

* Går att måla över hur många gånger som helst.

* Flagar eller kritar inte.

* Åldras vackert, glansen i färgen ökar med åldern.

* Går att måla tjockt, färgen oxiderar rakt igenom utan att skrynkla sig. Går även att använda som spackel om man blandar i kiselgur.

* Är en färskvara som måste användas inom ett par dagar från att den blandats.

* Måste blandas på egen hand och med viss noggrannhet.

* Alla kulörer går inte att få, till exempel inte de allra klaraste och bjärta kulörerna.

ANNONS