Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Fenomenet neknomination innebär att unga utmanar varandra att dricka alkohol. Dryckesleken har trappats upp till livsfarliga nivåer. Bild: Bild: Petr David Josek

Livsfarlig dryckeslek sprider sig på Facebook

Sverige En livsfarlig dryckeslek sprider sig som en löpeld på Facebook och Twitter. Den har redan skördat dödsoffer men också väckt starka motreaktioner.

Leken kallas Neknomination eller "nek and nominate".

Ursprungligen gick leken ut på att dricka en pint (dryg halvliter) öl i ett svep, spela in en video och lägga ut på sociala medier för att utmana tre kompisar att göra likadant – eller böta i form av en sexpack eller ett flak öl.

Leken trappades snabbt upp. Videor visar avklädda eller utklädda människor som dricker starksprit, tar droger, spyr och bär sig åt som svin.

Leken är livsfarlig.

På en av ett trettiotal Facebooksidor som startats av neknomination-grupper berättar en ung man om sin bror:

"Den här neknomination-skiten måste upphöra genast. Min yngre bror, 19 år gammal, JB från Carlow dog i natt mitt i sin nominering. Han trodde att han var tvungen att försöka vinna tävlingen och efter att ha svept sin pint hoppade han i floden. Efter fem timmars sökande har han ännu inte hittats. Om människor har någon som helst anständighet och respekt slutar de med denna dumma neknomination-skit."

Enligt tidningen Irish Independent hittades broderns kropp dagen efter. Tidningen uppger att ytterligare en irländare dött i samband med dryckesleken.

Också på svenska Facebooksidor sprids neknomination.

Jan Fredriksson på pr-företaget Northern Link ger Facebooks syn på fenomenet:

- Dryckeslekar har funnits i många år. Det har inte ändrats på grund av Facebook, säger han.

- Helt klart finns det risker men videorna strider i sig inte mot facebooks regler. Facebook har heller inga moraliska synpunkter på det. Skulle leken urarta till hot och grupptryck så är det en annan sak. Då kan det anmälas till Facebook. Den som blivit taggad mot sin vilja kan också ta bort taggen.

Dryckeslekarna har väckt starka motreaktioner också på Facebook.

En kallas Raknominations där rak står för Random Acts of Kindness (ungefär "slumpmässigt goda gärningar") och Dare 2 do good ("våga göra goda gärningar"). Lekarna går till på samma sätt som dryckesleken med inspelade videor av goda gärningar och utmaningar till vänner att också göra något bra.

Ungdomens Nykterhetsförbund har slagit larm om leken. Experten på sociala medier, Emanuel Karlsten, förstår men "tycker inte att man ska dra alltför stora växlar innan man verkligen kan säga att det är en trend bland ungdomarna", skriver Resumé.

Mest läst