Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Stefan Berg

Lisebergs-vd: Två nya attraktioner kommer att vara gratis

Ekonomi

När Liseberg gör bokslut för 2015 kan vd:n och koncernchefen Andreas Andersen konstatera att omsättningen har ökat med fem procent och att besökarantalet varit i paritet med rekordåret 2014, trots att Liseberg räknade med ett tapp.

Hur gick det ihop?

Både sommaren och Halloween gick bättre än förväntat, även om julen kommer att gå lite sämre. Vi har haft prisökningar på 1,9 procent och har sett att våra gäster generellt sett spenderat mer pengar i parken de senaste åren. Förra året var vårt bästa någonsin ekonomiskt och det är klart att vi gick in i 2015 med lägre förväntningar, men de har vi överträffat med råge. Ska jag lyfta fram något särskilt så är det satsningen på Halloween. Vi behövde 80 000 gäster, siktade på 100 000 och fick 200 000.

Varför hade ni räknat med ett besökartapp?

En tumregel inom branschen är att när man öppnar en ny stor attraktion, som Helix förra året, så följer en ökning i antalet gäster på cirka tio procent. Under år två, tre och fyra förlorar man de procenten stegvis och vi trodde att det skulle inträffa 2015.

Varför gjorde det inte det?

Bra nöjesparksväder och bra nya attraktioner. Mechanica var en attraktion vi investerade i för att hålla kvar Helix-effekten i ungdomssegmentet, vilket vi lyckades med. Vår marknadsföring har också fungerat ganska väl.

Var har ditt fokus legat under året?

För två år sedan genomförde vi en mycket stor organisatorisk förändring där vi fusionerade flera bolag och nu jobbar som ett. Implementeringen av den organisationsförändringen är det jag jobbat mest med. Utifrån blir jag oftast bedömd antingen efter ekonomiska aspekter, eller efter det vi bygger. Men det jag faktiskt är mest stolt över är det som skett bakom kulisserna, hela den kulturella resa som skett inom bolaget.

Hur har den sett ut?

Det har handlat om att förändra en kultur och ett fokus. Det som är viktigt när man jobbar med en produkt som Liseberg är att aldrig glömma att det vi säljer är entrébiljetter, åkpass och mjukisdjur – men det gästen köper är en känsla och en upplevelse. Det betyder att vi ska ha ett enormt gästfokus. Det är svårt att ta på, men förflyttningen av fokus från produkt till upplevelse har vi jobbat otroligt mycket med.

I ett blogginlägg i somras var du irriterad över medias rapportering kring karusellstrul och spekulerade i både nyhetstorka och sommarvikarier. Vad tänkte du?

Jag var egentligen inte jätteirriterad. Jag har en väldigt realistisk relation till media och förstår att om det skrivs om en ny karusell på torsdagen så måste vi också räkna med att bli ifrågasatta på lördagen.

Det jag tyckte var lite märkligt var att vi hade en del helt vanliga driftstopp som blev väldigt uppförstorade i media. Då blir det viktigt för mig att sända en signal till mina medarbetare om att inte bry sig för mycket om vad som skrivs.

Är det inte rimligt att lokala medier skriver om incidenter i stans stora nöjespark?

Absolut, det är inget konstigt överhuvudtaget. Jag förstår det, men ångrar inte inlägget. Det var ju kul att någon läste!

Bloggandet i sig – varför pysslar du med det?

När jag började på Liseberg blev det tidigt väldigt tydligt för mig att vi måste bjuda in göteborgarna och bli en mer transparent verksamhet. Det är egentligen inte Göteborgs stad som äger oss, det gör göteborgarna. Genom bloggen vill jag försöka bjuda in dem i maskinrummet och det har varit ett roligt och personligt sätt att kommunicera. Vi är en kommunal verksamhet som berör många och jag tycker vi har en plikt att vara tillgängliga.

Vad blev inte så bra 2015?

Det är nästan pinsamt att man inte kommer på något bättre, men just nu är jag jättesur på vädret. Hela julen har bara regnat bort. Något annat som inte blev så bra var när vi öppnade Mechanica. Bara ett par timmar efter att vi öppnat attraktionen så lossnade en skruv från en plattform och föll ned. Det var ingen fara, men väldigt pinsamt. For helvede!

Hur ofta är du i parken?

Jag försöker vara där varje dag men det är jag inte riktigt. Man blir lätt sittande framför mejlen eller med ett excel-ark. Det ger mycket energi att hälsa på medarbetare och gäster och se att allting fungerar i parken.

Inför 2016 har du utlovat tre nya attraktioner. Vad kan du berätta?

Inte så mycket, då blir inte marknadschefen glad. Men nu har vi haft två år med stort fokus på ungdomar med Helix och Mechanica, nu kommer vi fokusera mycket på familjerna. Vi kommer bygga en ny, stor trädgårdsanläggning på hela södra berget där vi investerar över 50 miljoner. Jag tror det blir helt fantastiskt. Sen ska vi också få in tre nya attraktioner, varav två kommer vara gratis och den tredje kommer vara en större åkattraktion. Vi bygger också en stor beergarden utomhus, vid Tyrolen.

Avsluta med att avslöja den stora karusellen!

Jag kan säga att det blir väldigt interaktivt.

Någon form av interaktiv höghöjds- upplevelse sägs det?

Kanske det! Du är inte helt fel ute.

Ålder: 44 år.

Bor: Villa i Säve.

Gör: Vd och koncernchef för Liseberg.

Bakgrund: Uppväxt utanför Köpenhamn. Jurist på danska finansdepartementet 1996-2000. Blev bolagsjurist för Tivoli i Köpenhamn 2001, där han sedan var vice vd till 2008. Därefter Europa- direktör för branschorganisationen  IAAPA fram till 2011, då han blev vd för Liseberg.

Konkurrenterna

För 15 år sedan konkurrerade vi nästan bara med parker i Sverige. Nu konkurrerar vi på en global marknad, med Disneyland Paris och andra europeiska nöjesparker. Konkurrensbilden har blivit bredare. Våra klassiska huvudkonkurrenter är dock fortfarande Skara Sommarland, Legoland och Kolmården.

Hur han blev vd

Jag hade möte i Göteborg och satt på Gothia Towers och läste GP till frukost. Jag fick syn på en annons för Liseberg, men tänkte att jobbet såklart går till en svensk så jag lade tidningen i väskan. Sen hittade jag den två veckor senare och tänkte att for helvede, jag kanske skulle prova!

Berg- och dalbane- nörden

Min hobby var att resa jorden runt och åka berg- och dalbana. Min första juristlön, 1996, lade jag på åka till Liseberg med pappas bil för att åka Hangover. Den var stängd. Efter det har jag varit i Japan, USA och överallt. På väggen hemma har jag en berg- och dalbana byggd av min farfars far 1915, så det kanske är nedärvt.

Varför

Trots en kylig vår, en regnig jul och rekordsiffror från fjolåret så har Liseberg lyckats öka sin omsättning under 2015. Under 2016 fortsätter förnyelsen av parken och vd:n Andreas Andersen utlovar tre nya attraktioner och ett jättelikt trädgårdsland.

Hur

Andersen kommer direkt från tåget efter en julvisit i Köpenhamn och har just trillat in på kontoret, som för dagen genomgår en ombyggnation och är aningen kaosartat. Efter själva intervjun tar Andersen med oss ut genom bakdörren och rakt in i jul på Liseberg där han stolt visar upp sin egen snögubbe.

Reflektioner

Företagskulturen är väldigt annorlunda jämfört med i Danmark. Där är man väldigt rakt på, avståndet mellan beslut och handling är kortare. Det ska dock sägas att jag blir mer och mer svensk. Här jobbar man mycket mer med konsensus, det blir mer lagsport. Det går lite långsammare men blir oftast rätt, vilket inte alltid är fallet i Danmark.

Mest läst