Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

843820.jpg

Lisebergs största satsning någonsin

Liseberg satsar nära 200 miljoner kronor på att ge sin kanin ett hem. Ett särskilt kaninland ska byggas, sju nya åkattraktioner tillkommer och restaurangkapaciteten ska förstärkas inför 90-årsjubileet nästa år.

Publiktillströmmingen har varit svag för Liseberg hittills i år.

- Vi når inte upp till förväntade besöksiffror. Regnet har påverkat oss rejält. Vi har tappat mellan 10 och 15 procent jämfört med juni förra året, säger Pelle Johannisson Lisebergs vice vd.


En annan orsak kan vara att Liseberg inte gjort någon spektakulär nysatsning bland attraktionerna i år. Det tänker man ta igen nästa år med största satsningen någonsin. I april 2013 kommer Lisebergs besökare att kunna möta figurerna Kanina, Fru Lisen, Herr Berg, Kanne och deras släkt i Kaninlandet.

- Vi ville ge kaninen ett ställe att bo på och en historia, säger Andreas Andersen, Lisebergs vd.


När GP för ett par veckor sedan frågade om Lisebergskaninens framtid sa Andreas Andersen lite kryptiskt att han ville ta ett nytt grepp på kaninen och använda den mer specifikt.

Det var alltså det här han menade. Under ett år har en arbetsgrupp klurat på kaninfamiljens olika medlemmar och hittat på roller och historier.

Hur har ni tänkt kring genus, normer och andra frågeställning när det gäller kaninfamiljen?

- Vi har tänkt en hel del. Kanina är en äventyrlig och rolig tjej, Julius Berg som kommer på jul har en annan färg, Herr Berg älskar att baka bullar. Och en av de viktigaste figurerna är Jenny Hjälm, en rullstolsburen kanin som uppfunnit alla nya åkattraktioner. Hon övervinner de utmaningar hon ställs inför, säger Andreas Andersen.


Kaninlandet riktar sig till huvudmålgruppen: barnfamiljerna.

- Den vanligaste frågan vi får från våra besökare är faktiskt: var är kaninen? säger Pelle Johannison, vice vd.


Nästa år behöver ingen fråga längre.

I Kaninlandet kommer det också att finnas sju nya åkattraktioner och en stor lekplats för de yngre barnen. Längs Storgatan, som går tvärs över Liseberg, tillkommer ett par restauranger, bland annat en med lite nyttigare smörgåsar som ett alternativ till snabbmaten.

Dessutom kommer en promenad med Västkusttema att byggas längs Mölndalsån som också får ett picknickställe.

- Barnen är våra viktigaste gäster. Det som i dag är deras område är inte tillräckligt bra. Vi vill höja kvaliteten, säger Andreas Andersen.


Pelle Johannisson fyller i med att kapaciteten i attraktionerna ökar med 2200 platser per timme.

- Diskussionen om Quick pass i veckan handlar om kapacitet och köer. Köer kan man hantera på två sätt. Genom ett virtuellt kösystem som det Liseberg har i dag där man får betala extra för att komma snabbare fram eller genom att öka kapaciteten. Det här blir en 30-procentig ökning i barnsegmentet.


Pelle Johannisson medger att det är svårt att beräkna hur många fler besökare Kaninlandet kommer att locka men han tror att det kan handla om 50-100 000.

Hur blir det med en expansion av nöjesparken söderut?

- Det finns två osäkerhetsfaktorer. Dels vet vi inte vad som händer under Västlänkbygget. Vi kanske måste använda den södra entrén som huvudentré under en tid. Dels är vi fortfarande i förhandlingar om att köpa mer mark söder om Liseberg, säger Pelle Johannisson.

Andreas Andersen och Lisebergsledningen vill på sikt gärna ha fler åretrunt-aktiviteter och ett hotell inne på området. Men det finns ju jubileer både 2021, för Göteborg, och 2023, för Liseberg.

Bild - 1

Ny farfars bilar

En cykelmonorail

Mini fritt fall

Pariserhjul

Mini bergochdalbana

Ballongkarusell

Bilbana för barn

Attraktioner som flyttas: Ponnykarusellen, Knatterally och Cykelturen.

Attraktioner som förnyas: Kaninresan och Kaffekoppen.

Attraktioner som försvinner: gamla Farfars bilar, Trummeliten, Små grodorna och Flygkarusellen.

Är grön, vit och rosa.

Föddes 1983.

Idén kommer från en mässa i USA.

Är Lisebergs varumärke.

Utvecklas nu till en hel kaninsläkt som lanseras 2013.

Mest läst