Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Onsdag_Liseberg
Liseberg håller öppet som vanligt dagen efter olyckan.

Liseberg granskas av polis

Olycksplatsen på Liseberg var på onsdagseftermiddagen fortfarande avspärrad. Polisens har inlett en förundersökning men Statens haverikommission utreder inte olyckan.
Ulf Johansson, teknisk säkerhetschef på Liseberg, har ingen teori om hur olyckan kunde hända. Så länge som polisen har spärrat av olycksområdet har Lisebergs personal inte heller tillgång till platsen. Så snart som avspärrningarna släpps kommer nöjesparkens tekniska personal att hjälpa polisen med den information som behövs.
- Det kan handla om dokumentation eller kontakt med leverantören, säger Ulf Johansson.
Enligt de regler som är utfärdade av polismyndigheten ska alla åkattraktioner besiktigas en gång om året.
- Det utförs av Inspecta, ett utomstående företag, och gjordes i april innan parken öppnade. De gjorde en fysisk kontroll på plats men fann inget att anmärka på. Utöver det köper vi in extra kontroll. En materialkoll skedde förra året på hösten då utsatta ställen gicks igenom. Det kan handla om till exempel bultar och svetsanslutningar.
Alla åkattraktioner på Liseberg provkörs en gång om dagen. Det gjordes även i tisdags och Rainbow fick då ingen anmärkning enligt Ulf Johansson.
- Vi har inget att dölja, utan har följt de regler och underhållsrutiner som finns, säger Ulf Johansson.


Redan under tisdagskvällen påbörjades polisens tekniska undersökning för att ta reda på vad som hänt med åkattraktionen Rainbow. Spår har säkrats och ett stort antal personer har hörts. Samtalen med vittnen och drabbade fortsätter under dagen.
Direkt efter olyckan samlade polisen alla som satt i åkattraktionen Rainbow i Spelhuset där de togs om hand, registrerades och fick berätta om sina upplevelser i väntan på eventuell ambulanstransport.


En förundersökning är inledd. Misstanken gäller brott mot ordningslagen. Rikspolisstyrelsen utfärdar tillstånd för Tivoliverksamhet där vissa regler ingår, till exempel om besiktning och kontroller. Om en olycka sker måste polisen utreda om reglerna har följts.
Carina Nilsson Jeppson, spaningschef på Citypolisen, leder förundersökningen men vill inte uttala sig utan hänvisar till informationsavdelningen.
- Det är ännu för tidigt att säga något om orsaken till olyckan. Vid en olycka som den här är det rutin att undersöka vad som kan ha gått fel, om attraktionen inte har servats som den ska eller om något har slitits ut, säger Malin Sahlström, polisens informationschef.


Statens haverikommission kommer inte att utreda händelseförloppet. Det är polisens uppgift i det här fallet.
- Vi kommer inte göra någon utredning. Skadan är inte tillräckligt stor enligt våra direktiv, säger Carin Hellner, jurist vid Statens haverikommission.


Men någon hade kunnat avlida på grund av olyckan?
- Det är något som vi tar med i vår bedömning, men nu har vi fattat det här beslutet, meddelar Carin Hellner.


Rainbow, som köptes in till Liseberg 1983, har tillverkats av tyska företaget Huss, med huvudkontor i Bremen. Företaget är välinformerat om Lisebergs olycka och ger i dagsläget ingen information alls om Rainbow. Det gäller antal attraktioner, beräknad livslängd, service, tillförlitlighet samt antal incidenter.


Enligt Anders Fridhäll, avdelningschef för Lisebergs service och säkerhet, har nöjesparken både olycksfallsförsäkring samt ansvarsförsäkring som täcker kostnader vid skador som leder till nedsatt arbetsförmåga i framtiden.


Liseberg håller under onsdagen öppet som vanligt mellan klockan 11 och 23. Avspärrningarna kring olycksplatsen kommer att finnas kvar under dagen. Enligt pressansvarig på Liseberg påverkar avspärrningarna inte så många av de övriga attraktionerna.
Rainbow var åttiotalist
Den olycksdrabbade attraktionen Rainbow köptes in till Liseberg 1983 av arrendatorn Gunnar Månsson AB, som då arrenderade platsen för den. En annan gammal goding är Pariserhjulet från 1967 och Virvelvinden från 1969, om än ombyggd 1986.
Populära amerikansktillverkade Flumeriden, med 1 250 000 åkande förra året, köptes in 1973. Farfarsbilarna 1974. Kållerado med 1 175 000 åkande är från 1997. Berg- och dalbanan Balder är nykomlingen från 2003 och förra året kom Uppswinget.
Mest populär av attraktionerna är den tyska specialdesignade Lisebergsbanan från 1987, vilken tog emot nästan 1,5 miljoner åkande 2007.
Äldst är Ponnykarusellen från 1930-talet, fast den då hette den Jubileumskarusellen.
Källa: Wikipedia
Mest läst