Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

I arbetsmaterialet från Trafikkontoret kan man se hur linbanestationen i närheten av Järntorget kan komma att se ut. Bild: Bild: NCC och White arkitekter

Linbaneprojektet närmar sig beslut

Göteborg Planerna på linbanor i Göteborg får allt tydligare form. Troligen tas beslut före sommaren och Trafikkontoret jagar kritiska röster att ta med i processen.

- Nu har vi utrett i två och ett halvt år, det finns mycket att berätta och det väntar stora beslut runt hörnet, sa projektledare Per Bergström Jonsson på Trafikkontoret, när han inledde onsdagens informationsmöte i Älvrummet.

Se även: Bilder: Här kan linbanorna gå

Läs även: Fler linbanor planeras i Göteborg

Tre linbanelinjer har utretts närmare. Den lila linjen, Järntorget–Lindholmen–Lundby–Wieselgrensplatsen, ligger närmast i tid. Förhoppningen är att kunna få den klar senast till sommaren 2020, då den ska kunna hjälpa till att avlasta i glappet mellan Göta Älvbron och nya Hisingsbron.

Planerna kring lila linjen är långt gångna och allra längst har man kommit när det gäller den framtida linbanestationen i närheten av Järntorget. Där finns en nästan färdig detaljplan.

Stationen är tänkt att ligga ett kvarter från Järntorget i riktning mot Masthuggskajen. Byggnaden blir 40 gånger 25 meter stor, två våningar hög och ska placeras mellan två nybyggda torn.

Såväl politiker, tjänstemän och allmänhet har omfamnat idén om linbanor genom stan. En undersökning visar att runt 70 procent av göteborgarna är positiva till att åka linbana. 13 procent är negativa. Mer överraskande är kanske att det blir samma fördelning mellan för och emot när det gäller att ha en linbana nära sin bostad.

Men Trafikkontoret vill ta det säkra före det osäkra och söker uttryckligen efter kritiska röster.

- Här vill vi ha hjälp av er, säger Per Bergström Jonsson till publiken när han radar upp fakta om gondolernas fart, storlek och klättringsgrad.

För i nästa skede, när bland annat två deltidsanställda utredarna i stället blir av 5–8 heltider i en "genomförandeorganisation", börjar det kosta pengar.

- Det är en stor investering och det är något helt nytt. Det ska man ha respekt för, säger Henrik Munck (MP), förste vice ordförande i Trafiknämnden.

Men han säger att allt talar för att politiker kommer att låta linbaneidén bli verklighet:

- En första indikation kan komma på trafiknämndens möte den 11 februari.

Se mer från - Linbana
Mest läst