Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Lena Apler prisad

Ekonomi Finanskvinnan och vd:n Lena Apler, har vunnit Årets grundare Väst och hennes företag Collector blev Årets Entreprenörsföretag Väst på Entreprenörsgalan Väst på Skansen Kronan i kväll.

Gratulerar vad säger du om de fina priserna?

- Det är två väldigt fina priser. Det är kul att få ett kvitto på att man gjort ett bra jobb och det visar också att man kan starta bolag i en mogen bransch och ändå få till det, säger Lena Apler.

Finanskoncernen Collector som erbjuder tjänster inom kredithantering och har gått från tre till 200 anställda och omsätter drygt 600 miljoner kronor. Företaget har blivit en uppstickare på marknaden och Lena Apler vann utmärkelserna i konkurrens med över 400 andra entreprenörsföretag i Västsverige.

- Man har tydligen mätt historisk tillväxt, lönsamhet, utveckling och sedan framtida potential och samhällsnytta. Jag är oerhört hedrad.

Bakom tävlingen står Founders Alliance, med över 600 medlemmar och deras partners. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Hur ska du toppa det här?

- Ja... hahaha. Det är ju inte så att jag sitter och putsar mina plaketter. Varje utmärkelse är naturligtvis en sporre till att fortsätta och visa att man är värd den.

Vad är planerna framöver?

- Just nu har jag mycket fokus på Entrelånet, som är en uppstartsfinansiering som riktar sig till invandrarkvinnor med affärsplaner. Sedan har vi rent allmänt en rätt tydig tillväxtplan i Sverige, Norge och Finland som jag lägger kraft på. Utmaningen är nu att hålla igång den här företagskulturen och lite av detta "jävlar anamma" nu när bolaget växer. Vi får inte bli av med den här goda känslan.

- Jag tänkte på att H&M har lyckats väldigt bra. De har en väldigt fin kultur och är väldigt stora och det vore väl sjutton om inte vi skulle klara det också. Har man bara förankrat kulturen runt om i organisationen, så tror jag att man kan fortsätta att hålla den vid liv. Nästa vecka ska jag åka runt till alla våra kontor i norden och i Tyskland och prata om "living the brand", säger Lena Apler.

Apler
Mest läst