Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Äldre konsumenter har drabbats särskilt hårt av oseriösa telefonförsäljare. Bild: TT
Äldre konsumenter har drabbats särskilt hårt av oseriösa telefonförsäljare. Bild: TT

Sonesson: Reglera försäljning via telefon hårdare för att skydda konsumenter

Telefonförsäljning borde bara vara tillåten om konsumenter på förhand gett ett aktivt medgivande till det. Detta är en fråga som nästa konsumentminister måste ta tag i. Enligt Konsumentverket är det hela 96 procent av svenskarna som inte önskar bli uppringda av företag där man inte redan är kund.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Nyligen meddelade Nederländerna att man har för avsikt att förbjuda all oönskad marknadsföring via telefon. De som vill slippa påflugna försäljare i luren måste idag anmäla sig för att komma undan dessa samtal. Lagförslaget som nu lanserats är att man ska vända på steken, det vill säga att de nederländska konsumenter som önskar säljsamtal får registrera sig. Företag som struntar i att respektera konsumentens uttryckliga vilja ska först få en varning och därefter böter (SVT 9/10). 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är utmärkt att Konsumentverket anser att ett liknande regelverk bör införas i Sverige. Förra året konstaterade myndigheten att spärregistret Nix har så många undantag från sin huvudprincip (att det inte är tillåtet att ringa konsumenter som tydligt markerat att de inte vill bli uppringda) att tjänsten inte ger ett fullgott skydd mot oönskad telefonförsäljning Därför vände sig verket till regeringen och underströk behovet av nya regler. Det här är fortfarande en angelägen konsumentfråga som kommande regering måste ta tag i. 

Vi är nämligen många som irriteras över ovälkomna säljsamtal som stör i vardagen. Enligt Konsumentverket är det hela 96 procent av svenskarna som inte önskar bli uppringda av företag där man inte redan är kund. Konsumentverkets informationstjänst på nätet ”Hallå konsument!” uppger att det idag räcker att muntligt upplysa försäljare om att man inte vill att företaget hör av sig igen. Uppenbarligen behövs hårdare regler. 

Telefonförsäljning borde bara vara tillåten om konsumenter på förhand gett ett aktivt medgivande till det genom att till exempel anmäla sig via företagens hemsidor. Om man redan är kund hos ett företag kan det dock vara rimligt att företaget får fortsätta att lämna erbjudanden för samma typ av varor och tjänster som avtalet gäller.

Det är välkommet att reglerna för telefonförsäljning har skärpts från 1 september i år. Det är inte längre möjligt att ingå avtal muntligen över telefon. Ett företag som vill sälja något måste få en skriftlig bekräftelse på att kunden accepterar erbjudandet. Annars är avtalet inte giltigt och konsumenten är inte ansvarig för att betala. 

Syftet med att införa krav på en skriftlig procedur var att konsumenter på så sätt skulle få mer betänketid och ökad kontroll. Det har förekommit sorgliga vittnesmål om hur speciellt äldre, ofta med tunna plånböcker, har blivit lurade att köpa produkter som de egentligen inte alls velat ha. 

Den icke-vinstdrivna organisationen Telekområdgivarna, som erbjuder opartisk och kostnadsfri rådgivning, larmar dock att telefonförsäljare börjat skicka digitala avtal snabbt och stressar konsumenter att omgående tacka ja till olika säljerbjudanden (SVT 25/8).

Mattias Grafström, vd Telekområdgivarna, varnar för att det nya skriftliga förfarande kan slå hårt mot konsumenter, som av olika skäl, inte har för vana eller förmåga att lusläsa avtalsvillkor. Muntliga avtal som spelas in på band kan lättare ifrågasättas till konsumentens fördel än skriftliga avtal .  

Sveriges nästa konsumentminister måste inspireras av Nederländerna och införa ännu stramare tyglar för marknadsföring via telefon för att skydda sårbara konsumenter. 

 

Mest läst