Sista skeppet till USA lämnar Göteborgs hamn

Hamnkonflikten har ett historiskt högt pris. Förra året tappade Göteborgs hamn nästan en femtedel av sin containergodstrafik. Denna vecka lämnar det sista transatlantiska fartyget hamnen. Fredsplikt måste införas i hamnen och regeringen behöver påskynda utredningen om nya konfliktregler.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|
Enligt uppgifter förlorade Göteborgs hamn förra året nästan en femtedel av sin containergodstrafik. Detta är ett tapp som saknar historiska motsvarigheter. Därutöver innebär denna vecka en annan historisk förlust för hamnen. Det sista transatlantiska skeppet avlöper Göteborg.
En av Göteborgs hamns äldsta kunder försvinner när rederiet ACL avvecklar sin direktlinje mellan Göteborg och USA. Hamnen mister därmed en fraktlinje som funnits ett halvt århundrade. Göteborgs Hamns vd, Magnus Kårestedt, anser att beskedet är sorgligt eftersom hamnen mister en direktlinje till en viktig exportmarknad (GP 1/12 2017).
Från slutet av januari ska ACL:s USA-linje istället gå via Antwerpen som är en av Europas största hamnar. Fartyg från Göteborg måste segla till Nederländerna med de svenska lasterna som ska till och ifrån USA. Det förlänger frakttiderna med flera dagar.
Anledningen till rederiets avveckling uppges delvis bero på konflikten i containerhamnen mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals. Det är inte konstigt. Om en kund inte kan räkna med att få lastat och lossat så påverkar det självklart hamnens attraktivitet.
Detär också ett budskap som framfördes innan jul av en rad toppdirektörer för tunga företag som ABB, Ikea, Volvo Cars, Stora Enso, HM och Löfbergs (SvD Näringsliv 16/12 2017). I en gemensam debattartikel understryker direktörerna att svenskt näringsliv behöver Göteborgs hamn och att konflikten skadar deras företag.
Åtskilliga svenska aktörer har byggt logistiklösningar där varorna importeras till eller exporteras via Göteborg, ofta med godståg.Därför skapar konflikter, och även hot om konflikter, osäkerhet med vilken kapacitet hamnen arbetar eller om den ens är öppen.
Strejkhoten i Göteborgs hamn har gjort att varor kraftigt försenats och att företag tvingats använda andra transportvägar. Det kan innebära att varor kommer för sent och i sin tur sinkar annan tillverkningen. Vissa varor kan till och med bli osäljbara.
Bristande förtroende för leveranssäkerhet skadar företags varumärken allvarligt. Konsekvensen blir givetvis att kunderna slutar lita på Göteborgs hamn. Det är numera vanligt att skepp styrs om till Rotterdam och att varorna sedan körs med lastbil till Sverige. Miljön blir därmed också förlorare.
Nyligen krävde Ann-Sofie Hermansson (S), ordförande kommunstyrelsen, och Ulrica Messing, styrelseordförande för Göteborgs Hamn AB, att fredsplikt måste införas i hamnen och att regeringen behöver påskynda utredningen om nya konfliktregler (Di 7/1). Regeringen måste lyssna på dem.
Sverige ligger fjärran från de stora globala marknaderna och pålitliga transportflöden är avgörande för svensk ekonomi. Göteborgs hamn, Skandinaviens största, är långt ifrån en angelägenhet för endast Västsverige.
ANNONS