Peter Hjörne: ”Vi gör något åt köerna...”

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Hur tjatig får man bli?”, undrade jag i min förra krönika.

”Man får tjata hur mycket som helst”, svarade Anneli Hulthén, Kia Andreasson och Mats Pilhem, i en debattartikel i GP i veckan.

De var inte ensamma om den åsikten så här kommer ytterligare ”ett tjôt” innan tomten kommer med alla klapparna – om han nu kommer fram?

Den politiska majoritetens främsta företrädare skriver i debattartikeln att ”en stor majoritet av göteborgarna har under en lång tid varit positiva till Västsvenska paketet – och är det fortfarande. I paketet ingår ny Göta älvbro, Västlänken, Marieholmstunneln, trängselskatt och satsningar på kollektivtrafiken.”

ANNONS

Det är sant att göteborgarna är klart positiva till Västlänken och till andra aktuella trafikprojekt så som utbyggd kollektivtrafik, utbyggnad av E20 och snabbtåg. Det visar den senaste västsvenska SOM-undersökningen 2011 (Samhälle, opinion, medier i Västsverige), som presenterades i veckan av forskare vid Göteborgs Universitet.

Det framgår också av rapporten att göteborgarna är massivt emot förslaget till finansiering via trängselskatten. Som en konsekvens av det har förtroendet för kommunpolitikerna försvagats kraftigt. ”Politikerna har uppenbarligen lyckats dåligt med att övertyga medborgarna om det goda med trängselskatten men har alltså ändå beslutat genomföra den. En konsekvens har blivit ett kraftigt fall i förtroende för kommunpolitikerna i Göteborg”, skriver Folke Johansson, professor emeritus vid Statsvetenskapliga institutionen, i SOM-rapporten.

Anneli Hulthén och Co, skriver i sin artikel att göteborgarna fortfarande är positiva till trafikprojekten. Det är möjligt. SOM-undersökningen är emellertid gjord 2011. Det skulle inte förvåna mig om opinionsläget försämrats ytterligare för politikerna och för delar av Västsvenska paketet under 2012, framför allt på grund av hur man genomför trängselskatten och försämrar för bilisterna i Göteborg samtidigt som det uppfattas som att man brister i lyhördhet. Sättet på vilket man genomför förändringarna har alltså kommit att bli de nödvändiga infrastruktur- och miljösatsningarnas värsta fiende.

ANNONS

Det är symptomatiskt och provocerande att Miljöpartiets Kia Andreasson, i en kommentar till SOM-undersökningen, säger att ”själv tycker jag att kritikerna till trängselskatten har lugnat ner sig. Nu får jag mest frågor och faktiskt en hel del positiv respons”.

Undersökningen visar något helt annat. Men möjligtvis har upprördheten över trängselskatten för stunden hamnat i skugga av raseriet över trafikkaoset.

Hulthén, Andreasson och Pilhem, skriver också i sitt debattinlägg att ”Nu gör vi något åt köerna och en underdimensionerad kollektivtrafik samtidigt som vi tar ansvar för den dåliga luften och klimatfrågan.” Förvisso har de gjort något åt köerna! De har aldrig varit så långa och det har inte bara med vägbyggena att göra. Dessutom skapar kaoset, tomgångs- och omvägskörningen, förseningarna och köerna mer avgaser och är skadliga för miljön, både den fysiska och den mentala.

Trafikchefen på Trafikkontoret i Göteborg Henrik Petzäll menar att vi skall ha is i magen. Men det är nog väsentligen lättare att ha is i magen på Trafikkontoret än när man sitter fast i köer och kaos.

Tänk om makthavarna i stället från början hade sagt: ”Vi vill få bort köer, trängsel, avgaser, tidspillan och frustration. Vi vill göra Göteborg tillgängligare för alla. Därför gör vi det lättare för bilisterna att komma fram. Vi bygger underjordiska parkeringsgarage i stadskärnans periferi och vi gör det lättare att ta sig från ena ändan av stan till den andra. Samtidigt, och minst lika viktigt, förbättrar vi kollektivtrafiken avsevärt, gör den smidig, trivsam och säker, vi gör livet lättare för cyklister och fotgängare och vi tar ett nappatag med Korsvägen.”

ANNONS

Alla skulle ha vunnit på det, också miljön. Nu riskerar alla att bli förlorare!

God Jul och Nytt År – trots allt.

ANNONS