Peter Hjörne: Om svar anhålles - igen!

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Som man ropar får man svar, heter det ju. Jag ropade inte men jag frågade i min förra krönika, dem ”som har makten över gatorna, köerna och korsningarna”, hur de ser på några trafikfrågor. Kanske borde jag ropat för jag fick inga svar. Men eftersom Göteborgs politiska ledare och stadens ”trafikledare” säkert är både artiga och har svar så beror nog tystnaden på att jag inte var tillräckligt tydlig.

Jag tar på mig skulden för tystnaden och försöker vara mer precis:

Bästa Anneli Hulthén, Jonas Ransgård eller några andra företrädare för de rödgröna och för alliansen i Göteborg!

Bästa Trafikkontor eller något annat berört ”kontor”!

ANNONS

Jag företräder egentligen bara mig själv men tror att jag också talar för en stor grupp göteborgare, av gensvaret på mina senaste krönikor att döma. (Jag gissar visserligen bara. För att få verklig klarhet i hur många vi är som vill ha svar skulle jag behöva ordna en bildemonstration, gå ut med ett upprop eller genomföra en opinionsundersökning. Det verkar emellertid väldigt krångligt, så jag skriver en krönika till och hoppas på svar.)

Jag tror inte att ni ställt till det i den göteborgska trafiken för att djäklas. Jag tror att ni menar väl men vägen till helvetet är, som bekant, kantad med goda avsikter. Det är visserligen oerhört långt till helvetet i Göteborg men vad jag vill säga är att det faktiskt kan bli fel även om man vill väl.

Jag tror, men är inte säker på, att det så kallade Västsvenska paketet och Västlänken är rätt tänkta men det är genomförandet man kan vara orolig för. De allra flesta är nog ense om att vi alla måste ta ett miljöansvar, att Göteborg bör satsa på såväl utbyggd och förbättrad kollektivtrafik som på bättre cykel- och promenadvägar och på att öka andelen bilfria gator, platser och zoner. Men många av oss har svårt att förstå varför dessa satsningar hela tiden måste innebära att man försvårar för stadens många bilister, skapar kaotiska trafikstockningar, köer och konflikter mellan olika trafikslag. Jag är övertygad om att de allra flesta har förståelse för olägenheter när man bygger om gator och trafikplatser men måste det ta så förtvivlat lång tid? Vi är också många som fått intrycket att Göteborg ”håller på att gå vilse i bilfientlighet”. Därav mina frågor:

ANNONS

1) Vad tycker ni om bilen som transportmedel?

2) Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att tro att tanken med en del åtgärder är att göra det så kaosartat och krångligt för oss bilister att vi skräms över till andra fortskaffningsmedel. Stämmer det?

3) Är det vettigt från miljösynpunkt att skapa köer och tomgångs- och omvägskörning? Om inte, varför ser det ut som det gör? Och varför tar man bort den ena bilfilen efter den andra - innan man har skapat effektiva alternativ!

4) Hur ser ni på Korsvägen? Det har alltid varit lite Kaosvägen över Korsvägen och än besvärligare lär det bli när det tredje hotelltornet står klart! Sedan en bilfil förvandlades till bussfil är det värre än någonsin! Inte minst för fotgängare är det omöjligt att lista ut hur man bör ta sig från den ena sidan av Korsvägen till den andra. Tänker ni försöka förbättra situationen och i så fall hur?

5) Hur är det tänkt att korsningen vid Nya Ullevi skall fungera och hur ämnar ni minska de tidsspillande och miljöovänliga in- och utfartsköerna?

6) Vad händer med Liseberg när stora delar av entréområdet, Rondo och Huvudrestaurangen blir en byggrop? Hur skall Göteborg, som vill satsa på besöksnäringarna, kunna välkomna bilburna besökare? Ser ni en risk att turister, mässor och konferenser hamnar på andra ställen än Göteborg?

ANNONS

7) Hur ser ni på centrumhandeln i förhållande till externa köpcentra med gratisparkeringar?

Det är blott några av de frågor som göteborgska bilister har anledning att ställa sig? Det vore intressant att få veta hur ni resonerar, inte minst inför det val som inte är så väldigt långt borta!

Med vänlig hälsning

Peter Hjörne - som ibland, men långt ifrån alltid, ”betraktar världen genom en vindruta”

OSA till Peter Hjörne, Göteborgs-Posten 405 02 Göteborg eller till peter.hjorne@gp.se

ANNONS