Oseriös försvarskampanj

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Och din chef blir – major Bruce Willis!? Eller hur skall man tolka försvarsmaktens actionfilmer, studioinspelade i Sydafrika, långt bort från en realistisk verklighet?

Mats Ekdahl, tidigare generaldirektör för styrelsen för psykologiskt försvar, är mycket kritisk till rekryteringsfilmerna.

– Reklamens medel måste av en stor statlig myndighet användas med samhällsansvar, säger Mats Ekdahl i Svenska Dagbladet och dömer ut "Bruce Willis"-sekvenserna.

En given fråga är också varför ingen på informationsavdelningen lärde sig av den förra filmmissen? Det har ju bara gått två år sedan rabaldret kring den märkliga informationsfilm som dåvarande ÖB, Håkan Syrén, gav alla försvarsanställda i "julklapp".

Än värre blir det av att det finns mer än fejkade kortfilmer att häpna över i den pågående marknadsföringskampanjen.

ANNONS

"Din morbror kan tänka sig att leva i ett samhälle där civila inte har något som helst skydd" - löd exempelvis ett påstående i en annons i GP i dagarna. En annons som avlutas med frågan "Har du det som krävs för att ha en åsikt".

En lämplig motfråga vore om de kampanjansvariga har vad som krävs för sitt jobb?

I Sverige, till vars försvar nya förmågor skall rekryteras, krävs inga förkunskaper för att ha en åsikt om vare sig militären, klimatet eller barnomsorgen. Rösträtten baseras varken på plånbokens storlek , längden av utbildning eller eventuell militär grundutbildning – det är det fina med demokratin. Alla myndiga anses ha vad som krävs.

Så varför vill försvarsmakten, i förtäckta ordalag, låta antyda något annat?

För ett år sedan varnade Riksrevisionen för åldersklyftan inom försvaret och uppmanade till rekrytering av fler yngre förmågor för att garantera den framtida personalförsörjningen.

Försvarsminiseter Sten Tolgfors (M) har i sin tur beskrivit Försvarsmakten som en av Sveriges största arbetsgivare för unga, mot bakgrund av kommande rekryteringsbehov.

Och Försvarsmaktens marknadschef Fredrik Svahn talade i maj i Sydsvenskan om vikten av att jobba på varumärket så att unga inte bara uppfattar Försvarsmakten som utbildningsanstalt utan också som en möjlig arbetsgivare.

ANNONS

Förmodligen är det här man gått vilse, i viljan att attrahera unga män (och kvinnor?). Det lär vara förklaringen till varför Försvarsmakten satsar på coola actionklipp, facebook och tester via iphone-applikationer.

Problemet är att satsningen knappt skulle träffa rätt om det var jeans eller vattenkanoner man ville sälja - vilket det ju alls inte är. Rekryteringen handlar ju om att locka folk till ett jobb som blivit allt farligare i takt med att vårt engagemang i fredsframtvingande insatser ökat. Det handlar om att få människor att frivilligt riskera sina liv i främmande land.

Försvaret borde således lägga sig vinn om en betydligt mer seriös image om man verkligen vill locka rätt personer – och inte minst bli en större arbetsgivare även för kvinnor. Det senare ju är ju en mycket viktig del i förändringen från en icke könsneutral plikt, till en grundutbildning som är lika öppen för alla.

ANNONS