Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild: Liseberg
Bild: Liseberg

Kommunalt hotell tål att debatteras

Att Liseberg vill expandera är naturligt. Men kommunen bör först ta reda på hur det privata näringslivet påverkas.

Liseberg vill bygga hotell och badhus på marken söder om den nuvarande nöjesparken. Förslaget från det kommunala bolaget har redan gått igenom Stadshus AB och ska nu passera kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Lisebergs styrelse hoppas att bygget ska vara klart till år 2021. Notan? 1,9 miljarder kronor. 

Att Liseberg vill bygga under tak är inte konstigt. Den begränsade säsongen är bolagets akilleshäl och var skälet till att man skapade Jul på Liseberg. Diskussionerna om ett hotell eller någon form av inomhuskomplex fanns åtminstone redan på 1990-talet.
Idén om äventyrsbad är heller inte ny. Göran Johansson önskade se ett sådant men fick inte en majoritet i fullmäktige med sig.

Nu tycks dock den politiska enigheten om att bygga ett bad med tillhörande hotellkomplex vara kompakt. Av Göteborgs toppolitiker är det hittills bara Kristdemokraternas David Lega som opponerat sig. När förslaget behandlades i Stadshus AB ville Lega, som själv drivit frågan om en ny simhall, ha en återremiss för en marknadsanalys av vad den kommunala storsatsningen på hotell skulle innebära för näringslivet. Till Legas uppfattning har också Centerpartiet sällat sig genom en debattartikel från ordförande i Göteborgscentern, Emmyly Bönfors, (GT 3/12). 

På något sätt är det talande för Göteborg att största satsningen i Lisebergs historia ska göras, med stor inverkan på stadens varumärke, men innan konsekvenserna ens är utredda är alla överrens, utom två små partier, varav det ena inte ens sitter i fullmäktige.
Bristen på debatt är problematisk då såväl de styrande rödgrönrosa som M och L säger sig vara bekymrade för företagsklimatet i Göteborg – och särskilt då av bilden av staden som icke företagarvänlig. Hur kommer den bilden att påverkas av en kommunal miljardsatsning i hotellbranschen, och hur kommer agerandet hjälpa politikerna att bli mer trovärdiga i företagarfrågor?

Vad som behöver utredas är hur andra hotell i staden kommer att påverkas av att kommunen ger sig in på marknaden. Vad händer med mindre hotell vid en lågkonjunktur? Hur kommer marknaden för äventyrsbad att påverkas – i Göteborg och Västsverige? Är det förresten just ett vattenland som Liseberg behöver?

Att önska att dessa frågor blir utredda är inte att vara emot att Liseberg expanderar eller att kommunen tar ett fortsatt ansvar för nöjesparken. Liseberg är ett viktigt dragplåster och varumärke för hela Göteborgsregionen. Men att kommunen ska driva all verksamhet kring nöjesparken är inte självklart.

Lika lite som man på enbart ideologisk grund ska avfärda kommunen som aktör ska man heller inte utgå från att kommunen är den som gör allt bäst. Särskilt inte när det är en kommun där de styrande borde ha många andra utmaningar att lägga energi på.

Mest läst