Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Peter Hjörne Bild Stefan Berg Bild: Stefan Berg

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hin håle sitter i genomförandet

Det är fantastiskt att det byggs så mycket i Göteborg. Men genomförandet lämnar en del att önska och nu knorras det, av goda skäl, bland många göteborgare.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Partiledardebatten i riksdagen blev precis så märklig som man kunde förvänta sig. En socialdemokratisk regeringschef som lät som något helt annat och angreps av både V och SD.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Skattesänkningar för de allra rikaste", sa Jimmie Åkesson.

Ulf Kristersson var förvånad:

– Att bli politiskt omsprungen på högerbanan av Jonas Sjöstedt, det var lite oväntat.

Han syftade på att Jonas Sjöstedt släppt fram en regering som ämnar slopa värnskatten och de två talade om att fälla regeringen.

– Jag noterar att Ebba Busch Thor tar replik på mig men inte på Jimmie Åkesson, sa Annie Lööf.

Annie Lööf fortsatte således att i stort som smått, precis som Jan Björklund, försöka visa att Ulf Kristersson och Ebba Busch Thor är på väg att närma sig Jimmie Åkesson.

Fel blir inte rätt av upprepning. Ulf Kristersson avvisade också SD-ledarens inviter under debatten.

Sprickan i Alliansen blir allt tydligare.

Sex av riksdagens åtta partier hävdar att de är oppositionspartier. Tre av dem utgör emellertid regeringsunderlag och tvingas opponera mot sig själva. De har i realiteten överlämnat rollen som opposition till kantspelarna Jonas och Jimmie. Och till de verkliga mittfältarna Ulf och Ebba.

– Det var lite oklart vem som var regering och vem som var i opposition, konstaterade Ulf Kristersson efter debatten.

Sverige behöver en handlingskraftig regering och demokratin behöver tydliga skiljelinjer mellan makt och opposition.  Vi fick varken det ena eller det andra.

Också Göteborg behöver en stabil och handlingskraftig "regering". Kombinationen allianspartierna och de rödgrönrosa har dock redan stött på patrull i beslutsfattandet.

Visserligen ångar näringslivet på som aldrig förr. Nya branscher ser dagens ljus. Festivaler, ett i många stycken rikt kulturliv och stora idrottsarrangemang för ungdomar attraherar besökare och gör vardagen rikare för göteborgarna.

Men problemen är stora inom det offentligt styrda: Regionens sjukvård hackar. Skolan och äldreomsorgen har stora problem. Otrygghet, kriminalitet och segregation ökar. Starka och tydliga insatser behövs.

Det gäller också infrastrukturen.

För var och en som rör sig, eller försöker röra sig, i staden är problemen uppenbara. Nödropen från centrumhandeln har varit många genom åren men i stort sett klingat ohörda. Nu larmar näringsidkare ånyo om en ohållbar situation och varnar för konsekvenserna.

I en debattartikel i GP förra söndagen skrev Arash Chark, ordförande i Stora Saluhallen, om läget för innerstadens handel: "Nu är läget akut, innerstadens överlevnad står på spel".

Han vädjade till beslutsfattarna att börja "använda sina ögon och öron och lyssnar på oss företagare, för att inse allvaret i det kaos som vi befinner oss i."

Enorma byggprojekt och kraftiga avgiftshöjningar för parkering är dödsstötar mot innerstadens butiker, menade Arash Chark.

"När kommer ni att vakna och inse hur ni förstör det blomstrande innerstadsliv som ni säger er värna", avslutade han.

Situationen lär inte bli bättre av att både Rosenlundsbron och Vasabron kommer att vara stängda samtidigt i fyra månader, som GP berättade i veckan. Renoveringen av Vasabron hanteras av Trafikkontoret i Göteborg. Den skulle ha varit klar våren 2018 men beräknas öppna först sommaren 2019.

Demonteringen av Rosenlundsbron är en del av Västlänken och drivs av statliga Trafikverket, som inte ser någon möjlighet att skjuta på nedmonteringen.

– Jag tror tyvärr att det kommer att få genomgripande påverkan på butiker inom alla branscher, sa Anna Qvick, som driver Magnussons Ur.

Och i fredags kunde GP berätta att transportbranschen begär krismöte om trafiken i Göteborg. Tungviktare inom godstrafiken menar att trafiksituationen blivit ohållbar och nu vill man träffa stadens ledande politiker.

– Att man låtit det gå så här långt. Det är skrämmande helt enkelt, sa Carl-Johan Westas, styrelseordförande i Transportindustriförbundet, region väst, till GP. Köerna bara ökar och ökar. I dag ser vi en enorm utmaning att ens komma fram med transporter till apotek, affärer och industrier...vi upplever att politikerna inte gör någonting, menade Westas.

I sommar inleds underhållsarbetet på Älvsborgsbron och när det blir som värst kan restiderna öka 30 minuter. Vid Centralstationen, som redan nu är ett trafikelände, lär det bli etter värre. Västlänken-bygget kommer att påverka än mer och liksom bygget av det jättelika Kvarteret Platinan.

Lägg till det bostäder i Frihamnen, Fixfabriken, Masthuggskajen, Karlastaden och Mandolingatan i Frölunda. Och Nya Hisingsbron, bro eller tunnel mellan Lindholmen och Stigberget och en tunnel under Masthuggsberget till Linnéplatsen.

"Ofantligt mycket kommer att hända", som stadsarkitekten Björn Siesjö uttryckte det.

På många sätt är detta fantastiskt. Göteborg växer så att det knakar. Och det går givetvis inte att bygga om och till i en 400 år gammal stad utan att det märks och skapar olägenheter.

Men det är samtidigt uppenbart att det finns avsevärd förbättringspotential - i hur man genomför projekt, hur man handlar upp arbeten, hur man samordnar mellan projekt, mellan Trafikverket och Trafikkontoret, mellan stat och kommun. Det måste till nya sätt att arbeta, samarbeta och samordna i en ny situation.

Djävulen sitter i detaljerna, sägs det. Men hin håle sitter också i genomförandet. En del av genomförandet är att lyssna på alla dem som verkar i Göteborg och faktiskt också ta hänsyn till dem. Snabbt, lyhört, kompetent och handlingskraftigt. Om Göteborg skall förbli en attraktiv stad för både göteborgare och gäster!