Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Fler ljusglimtar och ännu mer läsning!

Det är blött, blåsigt, halt och mörkt! Då gläder Lisebergs alla ljus, den stora ljusgranen och det vackert belysta pariserhjulet.

Ingen åker till Göteborg för klimatets skull och inte ens den mest inbitne göteborgare kan hävda att vädret är en tillgång för vår stad. Särskilt inte nu! Det är blött, blåsigt, halt och mörkt! Då gläder Lisebergs alla ljus, den stora ljusgranen och det vackert belysta pariserhjulet. Och snart, på torsdag närmre bestämt, invigs Julstaden Göteborg - inte ett utan mängder av ljus i mörkret - ljus som vi så väl behöver.

Men Julstaden Göteborg är inte okontroversiell. Professorerna Ove Sernhede och Tommy D Andersson och ett antal kulturarbetare kritiserade i en debattartikel i GP för några månader sedan beslutet att föra över medel från Kulturkalaset till Julstaden. De menade att Kulturkalaset är göteborgarnas fest medan Julstaden är riktad mot turism och "primärt är en angelägenhet för köpmännen och hotellnäringen" och ville att Göteborg & Co "återger Kulturkalaset en erforderlig budget för att fullgöra sitt uppdrag".

Göteborg & Co svarade, på GP Debatt, att båda evenemangen samfinansieras redan i dag - Kulturkalaset får 40 procent av budgeten från kommersiella aktörer och Julstaden hela 50 procent. Båda evenemangen är mycket uppskattade av göteborgarna. Kulturkalaset har en besöksfrekvens på 51 procent och Julstaden 46 procent.

"Därför skall båda utvecklas. Det kan ske på många sätt men status quo är inte ett av dem", skrev Göteborg & Co:s styrelse i sitt svar.

Årets kulturkalas fick emellertid 400 000 färre besök än förra året - 1,1 miljoner besök mot 1,5 miljoner. Bortfallet beror, enligt Göteborg & Co på att budgeten minskat och kalaset blivit en dag kortare med färre scener och programpunkter. 

Det är förvisso inte status quo men det är svårt att kalla det utveckling. I själva verket är det olyckligt och onödigt att nagga Kulturkalaset i kanten. Olyckligt och onödigt är det också att ställa de båda mot varandra. Eller turister mot göteborgare. Göteborg skall vara en öppen och välkomnande stad. Besökare berikar Göteborg i dubbelbemärkelse - socialt och ekonomiskt. Mer turistintäkter gagnar Göteborgs ekonomi och därmed göteborgarna.

Såväl privata som kommunala bolag har minskat bidragen till Julstaden Göteborg, trots att man lovprisar evenemangets positiva effekter. Det handlar inte om några jättesummor. Det borde, i en stad med en kostnadsbudget på 37 miljarder och med en besöksnäring och ett näringsliv som går som tåget, gå att få fram tillräckliga medel både för Julstaden och Kulturkalaset. 

Så låt oss njuta av den vackra Julstaden Göteborg i vetskapen om att den inte gnistrar på bekostnad av den spännande stadsfesten Kulturkalaset!

Vi behöver ljus i mörkret, inte bara bokstavligt utan också bildligt!

Ett sådant bildligt ljus i mörkret gav Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé, deltagarna i ett seminarium härom dagen.

Han berättade nämligen att det går riktigt bra för Västsverige, regionens konjunktur är urstark - bäst i landet i en nation som ligger åtta i världen i konkurrenskraft och etta på innovationsområdet i Europa (European Innovation Scoreboard). Göteborg ligger dessutom i topp på en ny rankning av Sveriges bästa inkubatorer (ett slags företagskuvös eller plantskola för företag). Därmed finns förutsättningar att skapa nästa generation företag i Nordens industriella hjärta.

Västsverige är redan landets centrum för bland annat textilindustri, fordonsteknik, medicinteknik och rymdteknologi.

– Vi är kanske Europas hetaste region just nu, menade Johan Trouvé och berättade att det kommer att investeras 1000 miljarder i infrastruktur och stadsutveckling de närmaste 20 åren. Massor av jobb kommer att skapas. Redan nu är arbetslösheten väsentligen lägre än i övriga landet och sedan 2015 till och med lägre än i stockholmsregionen.

Fram till 2035 kommer 105 000 nya bostäder och 140 000 nya jobb att skapas och invånarantalet öka med 240 000. 

Som GP berättat i veckan investerar Landvetter flygplats över två miljarder kronor för att expandera. Passagerarantalet skall gå från 6,9 miljoner om året till över åtta miljoner. Om tio år skall 10 000 fler människor arbeta på Landvetter.

Volvo Cars har stora framgångar och Volvo AB är Sveriges i särklass mest värdefulla företag, också med väldiga internationella framgångar. Göteborg har dessutom sett världens senaste bilmärke, Lynk, födas. I förra veckan firade Astra Zeneca i Mölndal 50 år och att man fått fem nya mediciner godkända bara i år. På Lindholmen Science Park är 25 000 människor och 350 företag verksamma! Geely, ägaren till Volvo Cars, satsar miljarder på ett nytt innovationscentrum där, med plats för 3 500 medarbetare.

Uppräkningen kan fortsätta...

Finns det då inga problem? Så klart att det gör. Men framgångarna och ljusen ger oss resurser att ta oss an mörkret och problemen i vår stad.

Och à propos resurser så kommer GP nu att ha ännu större möjligheter att berätta om såväl glädjeämnen som problem. Fler än 20 nya journalister gör att vi kommer att kunna satsa än mer på lokal kvalitetsjournalistik inom en mängd olika ämnesområden. Det blir tjockare tidningar och mer att läsa både i papperstidningen och på nätet. 

Uppenbarligen är suget efter bra journalistik stort. I skrivande stund, på bara tre dagar, har GP fått över 1000 digitala prenumeranter. Det är vi glada och stolta över! Välkomna till GP!

Mest läst