Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Förövares bakgrund är av intresse

Våldtäkten i Lund är ett skolboksexempel på hur bristande integration kan se ut i praktiken.

Fallet med den 14-åriga flickan i Lund som blev våldtagen av två äldre elever har upprört ett helt land. Hur kunde det hända? Frågan är komplex. Det som står klart är att de vuxna i förövarnas omgivning har varit en bidragande orsak; både i skolan och i hemmet. Men medan skolan inte agerat tillräckligt och i tid så har problematiken hemma varit en annan.

Expressen har träffat mamman till en av förövarna. Bilden som framträder är inte särskilt smickrande: ”Familjen har bott i Sverige i nio år. Föräldrarna pratar knappt svenska. En tolk hjälper oss i samtalet.” (12/3).

Att inte kunna språket efter nio år i ett nytt land är beklämmande. Det behöver naturligtvis inte betyda att man är en dålig förälder, men det skickar signaler om att integration inte uppfattas som särskilt prioriterat. Barn som kan språket hamnar dessutom i en maktposition gentemot sina icke-svensktalande föräldrar. Ett exempel på detta är att modern till förövaren först tackade nej till att träffa Expressens journalist: ”Hon säger att sonen sagt åt henne att inte göra det, för att journalister ljuger.” Hur många andra beslut, stora som små, ligger sonen bakom? Och vad gör det med ett barn som är van vid att sätta upp regler för sina föräldrar –  i stället för tvärtom?

Värre än språkförbistringarna är att föräldrarna inte tycks betrakta våldtäkten som det egentliga problemet. Modern berättar om hur hon upplever skillnaden i barnuppfostran mellan sitt hemland och Sverige: ”Här, om ett barn gör ett litet fel så involveras myndigheter direkt. [...] Här kallas myndigheter in för minsta grej. Barn får inte vara barn.”

Notera ordvalen: ”ett litet fel” och ”minsta grej”. Som om det handlade om att komma för sent till lektionen, inte om att våldta en minderårig flicka. Vidare säger modern att: ”Vi pratade med honom och sa att det är fel överhuvudtaget. Inte bara i Sverige men överallt. Vår religion tillåter inte att man alls är i kontakt med någon man inte är gift med. Det felet har skett och där måste han tänka om.”

Felet är alltså inte att sonen har våldtagit en ung flicka, utan att han inte var gift med henne. Får man med sig en sådan kvinnosyn hemifrån – i kombination med en vana att få sin vilja igenom – är det kanske inte så konstigt att man inte respekterar en ung tjejs vilja. 

Det här är ett skolboksexempel på hur bristande integration kan se ut i praktiken. Det visar även att förövarens kulturella bakgrund inte är ointressant för att förstå den kontext där brottet begåtts  – och förståelse är en förutsättning för att kunna  förebygga.

Mest läst