Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

En ensidig kampanj från Svenska kyrkan

Syftet är uppenbarligen att det ska bli så krångligt att handla apelsiner från Israel att antingen konsumenten eller butikspersonalen ger upp.

Svenska kyrkan driver nu en julkampanj till stöd för Palestina. Den som går in på kampanjhemsidan finner att det handlar om olika bojkottåtgärder mot Israel. Inom ramen för kampanjen tillhandahålls ett helt paket med förslag på olika politiska aktiviteter: pamflettspridning, affischering, flygbladsutdelande och politiskt korrekta ordlistor. Svenska kyrkans eget bojkott-kit, vackert illustrerat med bilder på uppskurna citrusfrukter. Hela kampanjen påminner om stämningen i någon revolutionär källarlokal på 1970-talet.

Hemsidans besökare föreslås skicka ett färdigformulerat pamflettliknande brev till en namngiven person på Svensk Dagligvaruhandel. Det hela är så konstruerat att man bara behöver trycka på en länk för att få upp ett mejl till personen ifråga. Sedan klipper man in brevtexten, som inleds: Bästa Karin, I drygt 45 år har Israel ockuperat de palestinska områdena Gaza och Västbanken, inklusive östra Jerusalem. När man upplyst Karin om detta och levererat andra politiska utsagor i samma anda avslutas brevet med en uppmaning att Svensk Dagligvaruhandel ska påverka regeringen att agera för lagstiftning om märkning av ursprungsland. Syftet är att jag som konsument sedan tryggt ska kunna handla varor från Israel utan att riskera stödja bosättningar ekonomiskt.

Brevet är alltså färdigformulerat så att Svensk Dagligvaruhandel inte ska nås av felaktiga åsikter eller formuleringar från Svenska kyrkans medlemmar. För att minimera den senare av dessa risker finns på kampanjhemsidan också en ordlista med korrekt terminologi i frågan. Där kan man bland annat läsa: Västbanken bör benämnas Västbanken i samtida beskrivningar och diskussioner. De historiska och bibliska namnen Judéen och Samarien (vilket är de benämningar som nationalistiska grupper i Israel använder sig av för att få det att låta som en kontinuitet av det bibliska Israel) exkluderar den palestinska närvaron.

Efter brevskrivandet och inlärning av korrekt terminologi kan man ladda ner och skriva ut flygblad med rubriken: Agera mot ockupationen. Flygbladen verkar avsedda att sätta upp eller dela ut i livsmedelsaffärer och bär Svenska kyrkans logotyp. Det finns i nio exemplar per ark att trycka upp i valfritt format så det blir till att besöka en hel del butiker och ha häftstiftsasken med sig.

I nio exemplar finns också en affisch med rubriken Det här kan du göra. Där instrueras i punktform om hur vi som konsumenter ska kontrollera varors ursprungsland när vi handlar. Hittar vi en vara från Israel ska vi ställa en rad frågor till den julstressade personalen: • Kan butikspersonalen inte svara på dina frågor? Be dem ta reda på det och återkomma! • Oavsett svar, be butikspersonalen föra vidare din fråga till butiksansvarig. Det hela avslutas med uppmaningen: Våga vara obekväm. Detta är också ett material avsett för spridning och försett med kyrkans logotyp. Syftet är uppenbarligen att det ska bli så krångligt att handla apelsiner från Israel att antingen konsumenten eller butikspersonalen ger upp.

Efter att ha tagit del av denna ensidiga och hårt politiserade kyrkokampanj överväger jag nu att bege mig ut och köpa ett par velourbyxor på mellandagsrean. Jag kan bara hoppas att de är tillverkade i Nordkorea, Kina eller något annat land Svenska kyrkan inte finner anledning att driva kampanj mot.

Mest läst