Cwejman: Vart tog de västsvenska tågsatsningarna vägen?

Den stora men utspridda befolkningen är ett skäl att satsa mer, inte mindre, per invånare i Västsverige på tågnätet.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Staten satsar 7615 kr i re- och nyinvesteringar per person på järnvägen i Stockholms län. Västgötarna får nöja sig med 3974 kr per person. I absoluta tal handlar det om satsningar på 6,6 miljarder för Västsverige och 17,4 miljarder för Stockholms län.

Detta trots att befolkningsmängden inte skiljer sig så mycket åt mellan länen. Stockholmsregionen har 2,2 miljoner invånare, Västra Götaland 1,6. Även i Skåne satsas det betydligt mer på tågen än i Västsverige.

Siffrorna som kommer från SCB visar att Trafikverkets styvmoderliga behandling av Västsverige inte bara är någon nyligen påkommen idé. Det har pågått länge. Varje år sedan 2012 har satsningar på järnvägen i Stockholms län varit minst dubbelt så stora jämfört med de i Västra Götaland.

ANNONS

Det finns ett par betydande skillnader mellan Västra Götaland och Stockholms- samt Skåneregionen. Den förstnämnda är betydligt mer glesbefolkad än de övriga två. Men är inte detta ett argument för att det bör satsas mer per person på tåg i Västsverige än i Skåne och Stockholm, där det ju är lättare att bilpendla?

Eftersom avstånden är så stora behöver man kunna ta sig mellan de olika tätorterna förhållandevis snabbt för att knyta samman ekonomin och möjliggöra långdistanspendling. Den stora menutspridda befolkningen är ett skäl att satsa mer, inte mindre, per invånare i Västsverige.

Tyvärr kommer den orättvisa fördelningen att hålla i sig. Medan Uppsala i Trafikverkets senaste plan ska få fyrspårsjärnväg till Stockholm, får Boråsborna vänta till efter år 2029 innan man ens börjar snudda vid frågan om en vettig uppgradering av det antikverade enkelspåret till Göteborg.

Att ta sig till Jönköpingsregionen från Göteborg är inte heller det lättaste med tåg. Först får man åka norrut och därefter snedda ned längs med Vättern. Man börjar nästan misstänka att makthavarna i Stockholm föredrar att Västgötarna stannar hemma eller fortsätter att välja bilen.

ANNONS