Bortglömt. Västsverige drar det korta stråt i Trafikverkets långsiktiga planering.
Bortglömt. Västsverige drar det korta stråt i Trafikverkets långsiktiga planering.

Cwejman: Trafikverket har glömt Västsverige

Västsverige och i synnerhet Göteborg får inga betydande och för regionens tillväxt avgörande satsningar de kommande åren.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Den i dag största bristen i den västsvenska kollektivtrafiken är förbindelsen mellan Göteborg och Borås. Det är en av landets största pendlingssträckor som trafikeras nästan uteslutande av bussar. Läser man Trafikverkets plan för 2018-2029 är det svårt att tro att myndigheten överhuvudtaget känner till detta.

Utbyggnaden av enkelspåret på sträckan har helt sonika tagits bort. Föreslagen byggstart är ”Efter 2029”. Vilket på ren svenska innebär att man lagt utvecklingen av Västsveriges tågförbindelser i papperskorgen. Sträckan mellan Borås och Jönköping hamnar även den i samma bottenliga. På sträckan finns i dag inte ens enkelspår. Tänk er om motsvarande läge skulle råda på sträckan mellan Stockholm och Uppsala eller Stockholm och Eskilstuna.

ANNONS

Trafikverkets plan påminner lite om utökningen av kollektivtrafiken i Göteborg. Den lokala utbyggnaden befinner sig i en framtid så avlägsen att personer som i dag föds hinner bli småbarnsföräldrar innan något ordentligt händer.

Hela landet behandlas inte lika dåligt som Västsverige. Stockholm-Uppsala som i dag har dubbelspår föreslås få fyrspår. Samma gäller för sträckan Malmö-Lund. Det är en lite udda prioritering. Det finns tåg som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Borås, men som Västsvenska Handelskammarens vd, Johan Trouvé uttryckte det, är de så usla att ingen vill använda dem (GT 1/9). Bara 0,8 procent av resenärerna mellan Göteborg och Borås väljer att åka med tåg.

Enligt Västsvenska Handelskammaren, som tittat på samtliga järnvägsförbindelser mellan Sveriges 35 största städer, är Göteborg-Borås den med lägst hastighet. Samma uträkning visar att det går 12 tåg om dagen på sträckan. Vilket kan jämföras med 88 mellan Malmö och Lund och 188 mellan Stockholm och Uppsala under en dag.

Det hade sedan länge varit upprorsstämning bland Uppsalapendlarna om de varje dag var tvungna att åka buss in till Stockholm. Mellan Lund och Malmö är det så smidigt att åka att man nästan upplever att man befinner sig i samma stad. Detsamma är fallet med Uppsala och Stockholm. Detta är våra tre storstadsregioner och av någon outgrundlig anledning anses paret Göteborg och Borås inte förtjäna samma behandling som de övriga två.

ANNONS

Den här ledarsidan har tidigare kritiserat regionförstoringen som idé, där utglesning genom pendling prioriteras på bekostnad av Göteborg. Men någon måtta får det vara. Det måste gå att resa ordentligt mellan Västsveriges två viktigaste städer utan att allt hänger på intensiv busstrafik.

Till råga på allt får dessutom Göteborgs hamn massvis med uppmärksamhet i planen, men utan att någon satsning planeras för en breddning av farleden. Det är som Helene Odenjung (L) beskrev det, huvudlöst.

ANNONS