Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Boström: Det finns ett liv efter McDonalds

Det svenska näringslivet håller gradvis på att förändras i grunden. Mycket tack vare det dubbla trycket av digitalisering och globalisering.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

McDonalds lägger ned sin verksamhet i Angereds centrum i Göteborg efter 30 år. Det är självklart en förlust när gammal bekant affärskedja försvinner från orten. Men i det här fallet är det inget unikt för Angered. Bara i år har McDonalds lagt ned ett stort antal restauranger runt om i landet. Såväl i stadskärnor som i ytterområden. Koncernen omstrukturerar sin verksamhet och kommer framöver lägga tyngdpunkten mer på att serva hungriga bilister, med fler matställen utmed vägarna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nedläggningen kan ses som en del i en större ekonomisk trend. Konsumentmarknaden håller gradvis på att förändras i grunden. Producenten söker i allt större utsträckning upp konsumenten och leverans sker hemma vid dörren. Hemleverans av mat är exempelvis en snabbt expanderande bransch. Det är oklart hur det kommer påverka restaurangbranschen i stort. Givetvis gynnas den om fler beställer hem mat istället för att själva stå och laga den hemma vid spisen. Men i princip kan det också komma att innebära minskad efterfrågan på serveringsställen. Vägkrogar är ett säkrare kort i det sammanhanget.

Men restaurangbranschen är inte den del av näringslivet som berörs mest. Antalet fasta butiker minskar däremot generellt i landet. Enligt Svensk Handel har nästan 1000 butiker per år försvunnit netto sedan 2011. Och butiksdöden väntas accelerera.  De kommande sju åren räknar man med att 11 000 butiker kommer att försvinna.

Orsaken till den här strukturomvandlingen är förstås digitaliseringen. Sverige är troligen det land i världen där digitaliseringen kommit längst, och ändå är vi bara i början av processen. För utländska besökare i landet kan det vara en chock att det knappt går att hitta ett postkontor, en fullgod bokhandel, eller inte ens ett biljettkontor för den statliga järnvägen utanför de största städerna.

Det här påverkar förstås också arbetsmarknaden. En hel del jobb kommer att försvinna. Andra kommer att tillkomma. I livsmedels- och restaurangbranschen uppstår nya jobb i form av till exempel utkörare av färdiglagad mat. För detaljhandeln är det värre med ersättningsjobben. Svensk Handel räknar med att i värsta fall så mycket som 130 000 arbetstillfällen kan komma att försvinna till 2025.

Digitalisering innebär nämligen också globalisering. Den digitala marknaden är global. Internationella konkurrenter får lättare att etablera sig i Sverige. Det leder till en generell prispress. Allt fler kunder kommer upptäcka att det är mycket billigare att beställa sina kläder direkt från leverantören.

Det är alltid svårt att fullt ut överblicka effekterna av en pågående ekonomisk strukturomvandling. McDonalds i Angered kan i förstone tyckas stå långt från omvandlingstrycket. Men stora koncerner anpassar i regel hela sin verksamhet till ändrade globala villkor. Även lönsamma enheter kommer läggas ned, om de inte är tillräckligt lönsamma eller passar in i konceptet.

Klart är att förändringen sätter press på den svenska arbetsmarknadsmodellen. Fysiska arbetsplatser ersätts av logistik- och tjänsteleverantörer. Även många medelklassyrken kommer drabbas. Framtidsspanarna menar till exempel att rutinartade bank- och juristjobb kan ersättas med artificiell intelligens. Möjligheten till facklig organisering kommer därmed att försämras ytterligare.

Å andra sidan är hela Sveriges moderna historia är en historia om kraftig strukturomvandling. För konsumenten har förändringen oftast varit av godo. Så lär det bli den här gången också. Sveriges reglerade detaljhandelsmarknad har gett ett ganska torftigt utbud av butiker, dominerat av stora kedjor, jämfört med andra länder. Den nya ekonomin kommer istället premiera handlare som kan erbjuda en lokal och personlig prägel. Det kommer vara enda sättet att konkurrera med nätjättarna som alltid kommer vara prismässigt billigast.

Småföretagarna kan bli utvecklingens vinnare. Men det kräver bättre företagarvillkor, mer flexibla anställningsförhållanden och lägre lönekostnader. Något som i sin tur kräver att staten tillhandahåller robusta socialförsäkringar och garanterar låginkomsttagare en skälig inkomst efter skatt. Det kräver också en att polisen får resurser och befogenheter att skydda de mer utsatta småföretagen, inte minst i ytterområden. Då kan det finnas ett liv också efter McDonalds.

Mest läst