Lastbilar först i masskrocken

ANNONS
|

En person dog och 46 fördes till sjukhus. Sex av dem var fortfarande kvar där på onsdagen, dagen efter den stora trafikolyckan på Tranarpsbron utanför Helsingborg.

Hela 33 personbilar och 38 större fordon ingår nu i polisens förundersökningar om vållande till annans död på den norrgående delen av bron och vållande till kroppsskada på den södergående.

Håller inte hastighet

Att över hälften av olycksfordonen var lastbilar väcker frågor. En är om det bara två veckor gamla lagkravet på vinterdäck för tunga fordon efterlevts.

Men enligt Trafikverkets säkerhetsdirektör, Claes Tingvall, gör vinterdäcken knappt någon skillnad för säkerheten utan är till för att lastbilarna ska kunna ta sig fram.

ANNONS

Problemen är i stället fordonens tyngd, att de är många och att de inte alltid framförs på bästa sätt.

–Det gäller nästan genomgående för yrkestrafik och tung trafik att man kör över hastighetsgränserna, säger Claes Tingvall.

Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig vid branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, håller med om att många kör för fort.

–Jag tror att många känner sig tvungna. Det är lågkonjunktur och tuffa tider. Man vill hålla tiden.

Började med lastbilar

Räddningsledaren Jonas Hellsten vittnar om att han i den täta dimman blev omkörd flera gånger på väg ut mot bron.

Hastigheterna i kombination med dålig sikt, dåligt väggrepp och många tunga fordon blev förödande. Claes Tingvall förklarar mekanismerna bakom masskrocken:

–Sikten räcker inte längre till att överblicka det som händer. Sker då en incident som gör att ett fordon ställer sig på tvären blir det verkligen stopp i trafiken. Då går det som en våg bakom där reaktionstid läggs på reaktionstid vilket gör att risken för fler olyckor ökar för varje fordon.

Polisens utredningsledare Arne Davidsson säger att det verkar som om masskrocken i tisdags inleddes med att tre lastbilar kolliderade mitt på bron i norrgående riktning.

ANNONS